Παρασκευή, 5 Οκτωβρίου 2007

Θα θυσιάσουν τα Mακρά Tείχη;

Θα θυσιάσουν τα Mακρά Tείχη;

Μέχρι σήμερα η πολιτεία και το ελληνικό κράτος με της αποφάσεις του, αλλά και η τοπική αυτοδιοίκηση με την αδράνεια της, για να χρησιμοποιήσουμε αυτό τον κομψό χαρακτηρισμό, επιτρέπουν την κατασκευή ενός έργου, θυσιάζοντας ανθρώπους περιουσίες και περιβάλλον, θυσιάζουν την ιστορία ενός ποταμού που στην αρχαιότητα λατρεύονται σαν θεός.Σήμερα ένα ακόμη κομμάτι της ιστορίας μας θυσιάζεται για την κατασκευή αυτού του άσκοπου, άχρηστου και καταστροφικού έργου. Τα Μακρά Τείχη που ένωναν επί Κίμωνα και Περικλή την Αθήνα και τον Πειραιά, εξασφαλίζοντας επικοινωνία των δύο περιοχών σε περίπτωση εχθρικής επίθεσης,ανακαλύφθηκα κατά την εκσκαφή για την κατασκευή της καταστροφικής αερογέφυρας πάνω από τον Κηφισό και κινδυνεύουν να καταστραφούν.Η ύπαρξη του τείχους εκεί ήταν γνωστή στους αρχαιολόγους από χρόνια, γιατί ένα τμήμα του είχε βρεθεί ήδη όταν κατασκευαζόταν η οδός Πειραιώς, το οποίο σκεπάστηκε από το δρόμο. Ακόμη τμήματα του τείχους έχουν βρεθεί σε διάφορα σημεία του Μοσχάτου κοντά στις γραμμές του ΗΣΑΠ. Πρόπερσι ένα άλλο τμήμα του μαζί με ένα κομμάτι της αρχαίας γέφυρας, που διέσχιζε τον Κηφισό, είχε αποκαλυφθεί και μάλιστα σε μήκος 6,70 μ. και ύψος 3,40 μ. κατά την κατασκευή αγωγού όμβριων υδάτων. Τότε, η ΕΥΔΑΠ και το ΥΠΕΧΩΔΕ είχαν ζητήσει τη διάλυση του αρχαίου, αλλά το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο είχε τονίσει πως «διάλυση της οχύρωσης δεν γίνεται». Το τείχος διατηρήθηκε εν μέρει σε κατάχωση.Τώρα, ένα μεγαλύτερο τμήμα του τείχους, μήκους 8 μ., πλάτους 5 μ. και ύψος που ποικίλλει μεταξύ 3 και 4 στρώσεων μεγάλων λίθων, πολύ καλά διατηρημένο «σκόνταψε» σε ένα από τα Ολυμπιακά Έργα, όπως είναι ο ανισόπεδος κόμβος του Κηφισού, στο Μοσχάτο. Στην περιοχή της οδού Ελευθερίας και τη γέφυρα Θεσσαλονίκης.Αλλες λύσειςΣύμφωνα με την αρχική χάραξη του έργου, οι πάσσαλοι-δοκάρια που θα στήριζαν την αερογέφυρα έπεφταν πάνω στο τείχος και το κατέστρεφαν. Ύστερα από την αναπόφευκτη τροποποίηση εκείνης της μελέτης, οι πάσσαλοι απομακρύνθηκαν περί το 1,5 μ. μακριά από το μνημείο. Ένας όμως από αυτούς, ο 82ος, είναι αδύνατον να μετακινηθεί, «γιατί δημιουργεί στατικά προβλήματα στη γέφυρα», όπως υποστήριξαν δύο επιβλέποντες το έργο από την πλευρά του ΥΠΕΧΩΔΕ.Με τη συζήτηση που ακολούθησε και την πίεση των μελών του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ) για να εξευρεθεί μια λύση, έτσι που να μην καταστραφεί το τείχος, οι άνθρωποι του ΥΠΕΧΩΔΕ παραδέχθηκαν πως τεχνικές λύσεις μπορεί να βρεθούν, αλλά έχουν ήδη ξοδευτεί για την ανασκαφή 82 εκατ. δρχ., και ο επανασχεδιασμός όλου του δρόμου (μήκους 1,5-2 χλμ.) που καταλήγει στον ανισόπεδο κόμβο του σταδίου Ειρήνης και Φιλίας, σημαίνει γι' αυτούς μια καθυστέρηση της τάξεως των 6 μηνών. «Και χρόνος δεν υπάρχει. Είναι έργο ολυμπιακό και στις 3 Απριλίου έρχεται η Διεθνής Ολυμπιακή Επιτροπή».«Παράκαμψη»Ο γεν. διευθυντής Έργων του Υπουργείου Πολιτισμού αντέτεινε πως σε πέντε μέρες μπορεί να μελετηθεί μια μικρή παράκαμψη. Αποφασίστηκε να γίνει ευρεία σύσκεψη με τους μελετητές, παρουσία ειδικών για τα τεχνικά έργα και από τα δύο υπουργεία, προκειμένου να αναζητηθεί η καλύτερη λύση.«Ο πάσσαλος αυτός δημιουργεί βλάβη σε ένα μνημείο που δεν είναι τυχαίο», υποστήριξαν μέλη του ΚΑΣ και ο έφορος Αρχαιοτήτων της περιοχής Γ. Σταϊνχάουερ, επισημαίνοντας πως τα τείχη συνεχίζονται στην απέναντι όχθη του Κηφισού και το ΥΠΕΧΩΔΕ είχε ενημερωθεί εκ των προτέρων για το εύρημα, άρα δεν αιφνιδιάστηκε. Μια ακόμη απόδειξη ότι το έργο αυτό γίνεται με προχειρότητα και με σκοπιμότητα να εξυπηρετήσει άλλα συμφέροντα πέρα και έξω από τα συγκοινωνιακά, είναι ο αιφνιδιάσμος της γ.γ. του ΥΠ.ΠΟ. Λίνα Μενδώνη, η οποία αγνοούσε, όπως είπε, το πρόβλημα που είχε προκύψει σε ένα ολυμπιακό έργο. Τα ερωτήματα που θέλουμε να θέσουμε εμείς είναι ένα θα θυσιαστούν τα αρχαία; ή θα βρεθεί κάποιος να βάλει φραγμό στα συμφέροντα που θέλουν την κατασκευή της αερογέφυρα πέρα και πάνω από τις αντίθετες φωνές των κατοίκων και της επιστημονικής κοινότητας; Θα ευαισθητοποιηθεί ο Δήμος και το δημοτικό συμβούλιο, ώστε και την τελευταία στιγμή να ζητήσει να σταματήσει η κατασκευή της υπερυψωμένης λεωφόρου πάνω από τον Κηφισό;

Αλωνιάτης Απόστολος

Δεν υπάρχουν σχόλια: