Δευτέρα 27 Απριλίου 2009

Ο Κηφισός μπορεί να γίνει Τάμεσης

Ο Κηφισός μπορεί να γίνει Τάμεσης
Σε έκταση 70 στρεμμάτων, αρχιτέκτονες εισηγούνται τη δημιουργία ενός πόλου πρασίνου
Δευτέρα, 27.04.09
Θ α μπορούσε ο Κηφισός να γίνει ο Τάμεσης της Αθήνας; Ο αρχιτέκτονας - πολεοδόμος Βασίλης Ζώτος, ο ιθύνων νους της αναγέννησης του Τάμεση τη δεκαετία του ’60, εκτιμά πως το όνειρο μετατρέπεται σε όραμα και πως ο Κηφισός από αποχετευτικός αγωγός της πόλης μπορεί να μεταμορφωθεί σε υδάτινη ζωογόνο αρτηρία της.Εκεί που σήμερα προβάλλουν παράνομα μπαζώματα, σωροί απορριμμάτων και αυθαίρετα κτίσματα, η ομάδα Ζώτου βλέπει πάρκα, χώρους αναψυχής και πολιτιστικών δραστηριοτήτων. Η μελέτη «σπάει» τον Κηφισό σε τρεις ενότητες, πραγματοποιεί περιβαλλοντική ανάλυση και εν τέλει εστιάζει στο τμήμα του ποταμού που βρίσκεται σε άμεση επαφή με τον οικιστικό ιστό.Το μοναδικό τοπίο των πηγών του μεταξύ Πεντέλης και Πάρνηθας - που μετράει τις λιγότερες πληγές – αντιμετωπίζεται ως φυσικός δρυμός 12 χλμ., του οποίου η χλωρίδα ενισχύεται και βελτιώνεται η προσβασιμότητα των επισκεπτών. Προχωρούμε νοτιότερα, εκεί όπου η κοίτη του Κηφισού συναντάει την πόλη - η μελέτη προβλέπει τη δημιουργία αστικών πάρκων, την επανασύνδεση του ποταμού με την κατοικημένη περιοχή μέσα από διαβάσεις πεζών, ποδηλατοδρόμους και χώρους άφθονου πρασίνου – και καταλήγει στις εκβολές του, στο σημείο όπου ο Κηφισός γίνεται ένα εγκιβωτισμένο κανάλι. Στόχος εδώ είναι η αναβάθμιση του τοπίου, η πυκνή φύτευση που θα προφυλάξει τον περιβάλλοντα χώρο από τον εκκωφαντικό θόρυβο της διέλευσης των αυτοκινήτων, ενώ προτείνεται η διαμόρφωση της έκτασης κάτω από τον αυτοκινητόδρομο με πλατφόρμες πολιτιστικών δραστηριοτήτων. «Μέχρι σήμερα ο Κηφισός βρίσκεται στο περιθώριο της Αθήνας, δεν υφίσταται ως κομμάτι της πόλης. Εμείς προτείνουμε ένα πλαίσιο χωροταξικών και περιβαλλοντικών παρεμβάσεων οικονομικά βιώσιμο. Ενα πλαίσιο που θα μπορεί να εφαρμοστεί τελικώς σε ολόκληρο τον ποταμό», εξηγεί ο κ. Ζώτος.Η πρόταση – που παρουσιάστηκε στο πλαίσιο του Eco Week 2009 - ασχολείται λεπτομερώς με την περιοχή του Κόκκινου Μύλου στη Νέα Φιλαδέλφεια, με δεδομένο ότι οι υδάτινες επιφάνειες αποτελούν πάντοτε ένα ιδιαίτερα γοητευτικό στοιχείο για τους κατοίκους μιας πόλης, μια οπτική φυγή που ξεκουράζει τις αισθήσεις. Σε μια έκταση 70 στρεμμάτων και μήκους 1.5 χλμ., με τον Κηφισό να ρέει μέσα στην πόλη, οι αρχιτέκτονες εισηγούνται τη δημιουργία ενός πόλου πρασίνου, τη διαμόρφωση των οχθών, την οργάνωση ενός δικτύου κίνησης πεζών και ποδηλατών, την διευθέτηση κίνησης των οχημάτων, την ανάπτυξη χώρων πολιτισμού και ήπιων μορφών ενέργειας.Είναι το κομμάτι εκείνο στο οποίο θα μπορούσε να γίνει πιλοτική εφαρμογή της μελέτης ώστε «να καταλάβει ο απλός Αθηναίος περί τίνος πρόκειται».Αν η ανάπλαση του Κηφισού γίνει πραγματικότητα, τότε η Αθήνα θα έχει κερδίσει πίσω το ποτάμι της. Θα έχει αποκτήσει ένα επίμηκες πάρκο 25 χλμ., έναν διάδρομο κλιματισμού μέσα στην πόλη, που θα βελτιώσει το μικροκλίμα της καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου και παράλληλα «έναν πόλο τουρισμού που θα τονώσει την αξία γης των ζωνών που διασχίζει», όπως επισημαίνει η ομάδα Ζώτου.Προηγουμένως, ο Κηφισός θα πρέπει να απαλλαγεί από όσα έχουν συμβάλει στη βάρβαρη κακοποίησή του και που τελικά τον διαμορφώνουν ως μποτιλιαρισμένη οδική παρά σαν υδάτινη αρτηρία. Η ρίψη μπαζών, η μόλυνση των νερών, η διάβρωση και οι επιχωματώσεις των οχθών, η εγκατάλειψη των ιστορικών μνημείων, οι καταπατήσεις από Δημόσιο και ιδιώτες, πράξεις που πασπαλίζονται επιμελώς από ένα καθεστώς γενικής ατιμωρησίας, είναι αναγκαίο να εκλείψουν. Την ίδια ώρα, «το κόστος της ανάπλασης είναι ρεαλιστικό αφού δεν έχουν επιλεγεί στοιχεία εντυπωσιασμού. Τα χρήματα θα μπορούσαν κάλλιστα να εξασφαλιστούν από ευρωπαϊκά ή κρατικά κονδύλια», διαπιστώνει ο κ. Ζώτος.Κάν’ το όπως η Νότια ΚορέαΗ χάρη του Κηφισού έχει φτάσει στη Νότια Κορέα. Εκεί όπου ένας άλλος Κηφισός, ο ποταμός Τσεονγκιετσεόν – έχοντας μετατραπεί σε λεωφόρο το 1955 και διπλό υπερυψωμένο κυκλοφοριακό άξονα το 1971 (φωτό πάνω)– ανέκτησε την παλιά του αίγλη. Μέσα σε διάστημα δύο ετών (2003-2005) κατεδαφίστηκαν οι λεωφόροι, αναδημιουργήθηκε η κοίτη ροής νερού και ο Τσεονγκιετσεόν διαμορφώθηκε ως γραμμικό πάρκο που διασχίζει ένα από τα πιο πυκνοδομημένα τμήματα της Σεούλ (φωτό κάτω). Κατά μήκος του, εγκαταστάθηκαν ήπιες χρήσεις αναψυχής επιτρέποντας την πολλαπλή λειτουργία του χώρου και μετατρέποντάς τον σε μια από τις πιο ζωντανές περιοχές της νοτιο-κορεατικής πρωτεύουσας. Η αξία γης δε γύρω από το ποτάμι αυξήθηκε κατά 600%, επιβεβαιώνοντας το… ανταποδοτικό των φιλο-περιβαλλοντικών παρεμβάσεων. Τα συγγενικά μορφολογικά χαρακτηριστικά του με τον Κηφισό (έχει το ίδιο μήκος, το ίδιο βάθος και υποβαθμίστηκε από τη χάραξη αυτοκινητοδρόμου) έχουν κεντρίσει το ενδιαφέρον του υπεύθυνου της ανάπλασής του, του πρώην δημάρχου της Σεούλ και νυν προέδρου της χώρας Λι Μιουνγκ – Μπακ που προτίθεται να βοηθήσει την ομάδα Ζώτου, σε περίπτωση που τους ανατεθεί το έργο. Η επανένταξη των ποταμών στην καθημερινή ζωή της πόλης και η ανάδειξη των παραποτάμιων ζωνών είναι μια πρακτική που εφαρμόζεται πολύ συχνά όχι μόνο σε μητροπόλεις αλλά και αστικά κέντρα μεσαίου μεγέθους από την Ευρώπη και τις ΗΠΑ, ως την Απω Ανατολή και την Αραβική Χερσόνησο.

ΧΑΡΑΜΗ ΣΤΕΛΛΑ

Ελεύθερος Τύπος

http://www.e-tipos.com/newsitem?id=87041

Σε απόγνωση οι αλιείς στον Μαλιακό

Σε απόγνωση οι αλιείς στον Μαλιακό
27/04/2009

Η νομαρχιακή αυτοδιοίκηση Φθιώτιδας στη Λαμία, διοργανώνει ημερίδα για τα αίτια που οδήγησαν στο θάνατο χιλιάδες ψάριαΣε απόγνωση βρίσκονται οι αλιείς στο Μαλιακό καθώς τους τελευταίους δύο μήνες εμφανίζεται το φαινόμενο των νεκρών ψαριών. Οι αλιείς καταγγέλουν στην τηλεοπτική "ΣΚΑΪ- Δράση" ότι το τελευταίο διάστημα δεν μπορούν να ψαρέψουν καθώς δεν υπάρχουν ψάρια αλλά και τα λίγα που αλιεύουν δεν μπορούν να τα διαθέσουν καθώς ο κόσμος είναι επιφυλακτικός. Οι ψαράδες ζητούν να τους δοθεί οικονομική βοήθεια και να παγώσουν τα χρέη τους. Διαφωνούν με την άποψη ότι τα νεκρά ψάρια είναι ένα φυσικό φαινόμενο και τονίζουν πως για την κατάσταση ευθύνεται ανθρώπινο χέρι. Κάτοικοι της περιοχής τονίζουν επίσης ότι ο Μαλιακός μπορεί και αυτοκαθαρίζεται ενώ δηλώνουν άγνοια για το εάν λειτουργούν οι βιολογικοί καθαρισμοί.

Τηλεοπτική "ΣΚΑΪ- Δράση"

Τη Δευτέρα, η νομαρχιακή αυτοδιοίκηση Φθιώτιδας στη Λαμία, διοργανώνει ημερίδα για τα αίτια που οδήγησαν στο θάνατο χιλιάδες ψάρια. Στην ημερίδα έχουν προσκληθεί όλοι οι επιστήμονες που πραγματοποίησαν μελέτες για αυτό το φαινόμενο. Σύμφωνα με τους επιστήμονες από το Ελληνικό Κέντρο Θαλασσίων Ερευνών, ο θάνατος των ψαριών οφείλεται σε τοξικά φύκια που αναπτύχθηκαν λόγω της εκτεταμένης ρύπανσης του κόλπου.
Ρύπανση στον Κηφισό

Συνεχίζεται με αμείωτο ρυθμό η επιβάρυνση του Κηφισού ποταμού με βαρέα μέταλλα. Μιλώντας στην τηλεοπτική "ΣΚΑΪ – Δράση" ο εκπρόσωπος της κίνησης πολιτών του Κηφισού κ. Αλωνιάτης, είπε ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι πως δεν έχουν εφαρμοστεί οι μελέτες του έργου που έχουν γίνει στην παραλία.

Προκαταρκτική εξέταση για τον Κηφισό

http://www.tvxs.gr/v9846

Ύστερα από καταγγελίες κατοίκων την περιοχής του Κηφισού, η εισαγγελία Πρωτοδικών Πειραιά διέταξε κατεπείγουσα προκαταρκτική εξέταση.Οι κάτοικοι υποστηρίζουν ότι η έλλειψη ηχοπετασμάτων και τα λιμνάζοντα ύδατα υποβαθμίζουν το επίπεδο της ζωής τους και σημειώνουν ότι, ύστερα από την παράδοση του τελικού τμήματος της λεωφόρου Κηφισού, λίγο πριν απ’ τους Ολυμπιακούς Αγώνες, έχουν γίνει ελάχιστα για την υλοποίηση των περιβαλλοντικών όρων από το ΥΠΕΧΩΔΕ. Πηγή: Σκάι

Διετάχθη προκαταρκτική εξέταση για τον Κηφισό

http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_ell_1_16/04/2009_311350
Hμερομηνία δημοσίευσης: 16-04-09

Διετάχθη προκαταρκτική εξέταση για τον Κηφισό
Γιωργος Λιαλιος
Την παρέμβαση εισαγγελέα για την παραβίαση των περιβαλλοντικών όρων στο τελικό τμήμα της λεωφόρου Κηφισού, που χτίστηκε πάνω από τον ομώνυμο ποταμό πέτυχαν οι κάτοικοι της περιοχής. Οπως καταγγέλλουν, η έλλειψη ηχοπετασμάτων, αλλά και τα ρυπαρά στάσιμα νερά στον ποταμό έχουν υποβαθμίσει τις συνθήκες ζωής τους, ενώ το ΥΠΕΧΩΔΕ κωφεύει στις εκκλήσεις τους.
Το τελικό τμήμα της λεωφόρου Κηφισού κατασκευάστηκε με κατεπείγουσες διαδικασίες και παραδόθηκε λίγο πριν από τους Ολυμπιακούς Αγώνες. «Ομως ελάχιστα έχουν γίνει για την υλοποίηση των περιβαλλοντικών όρων του έργου από το ΥΠΕΧΩΔΕ, κατά παράβαση της περιβαλλοντικής νομοθεσίας», λέει ο κ. Ρουσ. Λειβαδάρος, μέλος δύο τοπικών φορέων που αγωνίζονται για την επίλυση του προβλήματος (Κίνηση Πολιτών Μοσχάτου «Μεσοποταμία» και Μορφωτικός Εκπολιτιστικός Σύλλογος Νέου Φαλήρου).
Οπως σημειώνει ο κ. Λειβαδάρος, το ΥΠΕΧΩΔΕ θα έπρεπε, παραδίδοντας το έργο, να έχει τοποθετήσει κατάλληλα ηχοπετάσματα, ώστε να μην εκτίθενται σε απαγορευτικές στάθμες θορύβου οι κάτοικοι. Ταυτόχρονα θα έπρεπε να ανακυκλώνονται τα στάσιμα νερά του ποταμού. Το οποίο βέβαια δεν συμβαίνει, με αποτέλεσμα να έχουμε ανυπόφορες οσμές και κουνούπια όλο το χρόνο. Επίσης δεν έχει αναπτυχθεί το προβλεπόμενο πράσινο, που θα λειτουργούσε σαν φίλτρο για την ατμοσφαιρική ρύπανση.
Οι φορείς της περιοχής προσέφυγαν στην εισαγγελία πρωτοδικών Πειραιά, που διέταξε κατεπείγουσα προκαταρκτική εξέταση. Εν τω μεταξύ, το ΥΠΕΧΩΔΕ ανακοίνωσε ότι δημοπράτησε την τοποθέτηση ηχοπετασμάτων. «Είμαστε πολύ επιφυλακτικοί γιατί η υπόθεση εκκρεμεί χρόνια», σημειώνει ο κ. Λειβαδάρος.

Παναττικό Δίκτυο

Παναττικό Δίκτυο
Κινημάτων Πόλης & Ενεργών Πολιτών
Συντονιστική Επιτροπή



ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ (1)

Συνεδρίαση του Συντονιστικού της 24ης Απρίλη 2009


Θέμα: Συνέλευση του ΠΔΚΠ, Κυριακή 17 Μαΐου στην Ελευσίνα

Αγαπητοί συναγωνιστές,

Συνέχεια των προηγούμενων συνεδριάσεων και του διαλόγου που αναπτύχθηκε στο διαδίκτυο, οι εταίροι που συνεδρίασαν την Παρασκευή 24 Απριλίου 2009 επέλεξαν την πόλη της Ελευσίνας ως τόπο διεξαγωγής της συνέλευσης του ΠΔΚΠ.

Η επιλογή έγινε παίρνοντας υπ΄ όψιν μας:
1. Tην σοβαρότητα των προβλημάτων στην περιοχή (εκπομπή ρύπων, επέκταση ΕΛΠΕ (πρώην ΠΕΤΡΟΛΑ), εργοστάσιο παραγωγής ενέργειας στη Χαλυβουργική κ.λπ.)
2. Τις διευκολύνσεις που παρέχουν τα κινήματα που αναπτύσσονται στη Δυτική Αττική.

Ο χώρος διεξαγωγής είναι το πρώην εργοστάσιο της ΕΛΑΙΟΥΡΓΙΚΗΣ, το οποίο βρίσκεται στο κέντρο της Ελευσίνας, διαθέτει κλειστό χώρο διεξαγωγής της συνέλευσης, πάγκους για την προβολή υλικών των εταίρων, ταμπλό, κ.λπ.

Τα βασικά στοιχεία της ημέρας είναι:
ü Το πρωί θα γίνει ξενάγηση στο χώρο του λιμανιού ή στον αρχαιολογικό χώρο. (προαιρετική συμμετοχή)
ü Το απόγευμα στις 4:00 μ.μ. θα αρχίσει η συνέλευση του ΠΔΚΠ με προοπτική οι εργασίες να περατωθούν στις 8:00 μ.μ.

Πριν τη διεξαγωγή της συνέλευσης προτείνουμε όποιες συλλογικότητες ή ακτιβιστές το επιθυμούν, να διοργανώσουν σεμινάρια, συναντήσεις, εκδηλώσεις σε χώρους που τους εξυπηρετούν, τα συμπεράσματα των οποίων μπορούν να κατατεθούν στη Συνέλευση.

Προτείνουμε οι συλλογικότητες ή οι ακτιβιστές, στο διάστημα μέχρι τη συνέλευση να καταθέσουν προτάσεις, προβληματισμούς, θέσεις, εμπειρίες για θέματα που κρίνουν ότι θα μας βοηθήσουν έτσι ώστε να βελτιωθεί η δράση και η αποτελεσματικότητα του ΠΔΚΠ.

Για την καλύτερη προετοιμασία της συνέλευσης συστάθηκε Οργανωτική Επιτροπή, η οποία είναι ανοικτή να στελεχωθεί με όποιον/α επιθυμεί, που την αποτελούν οι:
Νίκος Μαρτέν nmrt@ath.forthnet.gr, Γιώργος Κόκκινος kokkinosgiorgos@yahoo.gr, Κώστας Φωτεινάκης prosanatolismoi@hotmail.com, Παναγιώτης Βωβός bihach93@yahoo.gr, Χαρά Καφαντάρη harakafantari@yahoo.gr, Ειρήνη Σινάνογλου isinan@otenet.gr.

Αυτό είναι το πρώτο Ενημερωτικό Σημείωμα για τη συνέλευση. Θα ακολουθήσουν και άλλα που θα περιγράφουν το χώρο και τον τρόπο προσέγγισης, αναλυτικότερο πρόγραμμα, παλαιότερα υλικά και προτάσεις κ.λπ.

Η Συντονιστική Επιτροπή

Κατεπείγουσα Προκαταρτική Εξέταση από την Εισαγγελία Πειραιά για τις παραβάσεις της περιβαλλοντικής νομοθεσίας στο οδικό έργο πάνω από τον Κηφισό

ΚΙΝΗΣΗ ΠΟΛΙΤΩΝ ΜΟΣΧΑΤΟΥ «ΜΕΣΟΠΟΤΑΜΙΑ»
ΜΟΡΦΩΤΙΚΟΣ ΕΚΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ Ν. ΦΑΛΗΡΟΥ


ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ


ΘΕΜΑ : Κατεπείγουσα Προκαταρτική Εξέταση από την Εισαγγελία
Πειραιά για τις παραβάσεις της περιβαλλοντικής νομοθεσίας
στο οδικό έργο πάνω από τον Κηφισό.

Κατεπείγουσα Προκαταρτική Εξέταση διέταξε ο Προϊστάμενος της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Πειραιά για παραβάσεις των περιβαλλοντικών όρων στο οδικό έργο πάνω από τον Κηφισό ποταμό στις περιοχές Μοσχάτου, Ρέντη και Νέου Φαλήρου, μετά από καταγγελία κατοίκων της περιοχής. Μετά από τεσσερισήμισι χρόνια από τη λειτουργία του έργου ελάχιστα έχουν γίνει για την υλοποίηση των Περιβαλλοντικών Όρων από το ΥΠΕΧΩΔΕ, κατά παράβαση της περιβαλλοντικής νομοθεσίας, που υποτίθεται ότι ελέγχει και επιβάλλει. Συγκεκριμένα δεν έχουν τοποθετηθεί κατάλληλα ηχοπετάσματα, ώστε να μην εκτίθενται σε απαγορευτικές στάθμες θορύβου οι κάτοικοι, ούτε ανακυκλώνονται τα σκιασμένα από το Έργο ανήλιαγα στάσιμα νερά του ποταμού με αποτέλεσμα την ανάπτυξη μολυσματικών καταστάσεων και εντόμων, που μεταφέρουν την μόλυνση στη γύρω περιοχή. Επίσης δεν έχει αναπτυχθεί το προβλεπόμενο πράσινο, που θα λειτουργούσε σαν φίλτρο για την ατμοσφαιρική ρύπανση και ιδιαίτερα για τα «φονικά μικροσωματίδια» από τις μηχανές των αυτοκινήτων. Η αναλγησία του ΥΠΕΧΩΔΕ είναι πέρα από κάθε λογική, αφού ούτε στην θέση του 5ου Δημοτικού Σχολείου Ρέντη, που βρίσκεται σε άμεση γειτνίαση με το Οδικό Έργο φρόντισε για την τοποθέτηση ηχοπετασμάτων, σε βάρος της υγείας και του δικαιώματος στη μόρφωση των μικρών μαθητών.

Σε ερωτήματα των πολιτών η αρμόδια Διεύθυνση του ΥΠΕΧΩΔΕ, απάντησε κατά τρόπο που προσβάλει την κοινή λογική, ισχυριζόμενη ότι η προθεσμία ισχύος των περιβαλλοντικών όρων αποτελεί προθεσμία για την υλοποίησή τους, ισχυριζόμενη δηλαδή ότι καλώς το έργο λειτουργεί για τεσσερισήμισι χρόνια χωρίς να έχουν υλοποιηθεί οι περιβαλλοντικοί του όροι, με αποτέλεσμα σοβαρές συνέπειες σε βάρος της υγείας και με σοβαρή υποβάθμιση της ποιότητας ζωής των κατοίκων. Σημειώνεται ότι παρά τις εκκλήσεις των πολιτών η Ειδική Υπηρεσία Επιθεωρητών Περιβάλλοντος (Ε.Υ.Ε.Π.) που υπάγεται απευθείας στον Υπουργό ΠΕΧΩΔΕ, δεν έχει ενημερώσει τους κατοίκους, ούτε έχει γνωστοποιήσει ελέγχους, τα αποτελέσματά τους και τη δρομολόγηση κυρώσεων για τις σοβαρές παραβάσεις της περιβαλλοντικής νομοθεσίας στον Κηφισό. Αναρωτιέται βέβαια ο απλός πολίτης, μπορεί η Ειδική Υπηρεσία Επιθεωρητών Περιβάλλοντος να πράξει το καθήκον της, όταν ο προϊστάμενός της είναι εν προκειμένω ο υπεύθυνος για τις σοβαρές περιβαλλοντικές παραβάσεις σε βάρος των πολιτών ;

Μπροστά σε αυτή την κατάσταση οι κάτοικοι έχουν ήδη απευθυνθεί εκτός από τις εισαγγελικές αρχές, που άμεσα αντέδρασαν, στο Συνήγορο του Πολίτη και στο Σώμα Επιθεωρητών της Δημόσιας Διοίκησης. Παράλληλα απευθύνονται στα αρμόδια Όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, για να ζητήσουν τη βοήθεια τους και να τους ενημερώσουν για το τι ακριβώς συμβαίνει σε βάρος των πολιτών σε ένα μεγάλο έργο, υψηλής περιβαλλοντικής όχλησης, που έχουν χρηματοδοτήσει. Η ευθύνη για το ότι η Χώρα ακόμα μία φορά θα εκτεθεί στην Ε.Ε. για περιβαλλοντικές παραβάσεις, προφανώς και δεν ανήκει στους πολίτες, αλλά σε αυτούς που χρόνια τώρα κωφεύουν στις εκκλήσεις τους, για την προστασία της υγείας τους και του δικαιώματος στη μόρφωση των παιδιών τους και την ποιότητα της ζωής τους.


Διεύθυνση Επικοινωνίας : Λειβαδάρος Ρουσέτος
Φαληρέως 34, 18547 ΠΕΙΡΑΙΑΣ
Τηλέφωνο : 6944-410331
E-Mail : livas1@otenet.gr


Μοσχάτο 15 Απριλίου 2009

ΜΗΝΥΤΗΡΙΑ ΑΝΑΦΟΡΑ (13145/30.12.2008)

ΕΙΣΑΓΓΕΛΙΑ ΠΡΩΤΟΔΙΚΩΝ ΠΕΙΡΑΙΑ


Κον Εισαγγελέα Ποινικής Δίωξης


ΜΗΝΥΤΗΡΙΑ ΑΝΑΦΟΡΑ


Κατοίκων και Φορέων του Μοσχάτου και του Νέου Φαλήρου

Για σοβαρές παραβάσεις της περιβαλλοντικής νομοθεσίας, στο Οδικό Έργο πάνω από τον ποταμό Κηφισό στις περιοχές των Δήμων Μοσχάτου, Ρέντη και Πειραιά (Νέο Φάληρο).

Κύριε Εισαγγελέα,
Έχοντας υπόψη το άρθρο 28 του Νόμου 1650/86, καταθέτουμε σήμερα ενώπιόν σας μηνυτήρια αναφορά κατά παντός υπευθύνου, συμπεριλαμβανομένων και παραλείψεων των υπηρεσιών ελέγχου, για σοβαρές παραβάσεις της περιβαλλοντικής νομοθεσίας, στο οδικό έργο στις περιοχές του θέματος.

Επισημαίνοντας ότι :

· Οι παραβάσεις αυτές αφορούν έργο υψηλής περιβαλλοντικής όχλησης το οποίο κατατάσσεται στην κατηγορία Α1, σύμφωνα με την προηγούμενη κατάταξη (ΚΥΑ 69269/90, ΦΕΚ 678Β/1990), όσο και με την ισχύουσα (Απόφαση 15393/2332, ΦΕΚ 1022Β/2002)

· Η υποβάθμιση του αστικού περιβάλλοντος, στις ανωτέρω περιοχές είναι δραματική, με σοβαρές επιπτώσεις στους κατοίκους.

· Η τυχόν επίκληση έλλειψης κονδυλίων για την μη υλοποίηση των εγκεκριμένων περιβαλλοντικών όρων (Α.Π. 22589/95/7-3-1997, επισυνάπτεται, σχετικό 1), θα αποτελούσε αυτόματα απόδειξη παράβασης του περιβαλλοντικού όρου (δ3), όπου ορίζεται ότι «Ο κύριος του έργου οφείλει, από τις πιστώσεις για την κατασκευή και λειτουργία του έργου, να εξασφαλίζει κατά προτεραιότητα τις απαιτούμενες δαπάνες για τα έργα προστασίας του περιβάλλοντος (έργα φύτευσης, ηχοπετάσματα κλπ).

· Οι κάτοικοι έχουν καταθέσει ενώπιον των αρμοδίων αρχών, έντονες διαμαρτυρίες (επισυνάπτονται σχετικό 2) για την μη υλοποίηση περιβαλλοντικών όρων, που σχετίζονται άμεσα με την διαφύλαξη της υγείας τους, χωρίς μέχρι σήμερα πλέον των τεσσάρων ετών από την λειτουργία του έργου, οι περιβαλλοντικοί αυτοί όροι να έχουν υλοποιηθεί.

Ζητούμε την ποινική δίωξη κατά παντός υπευθύνου για ενέργεια ή παράλειψη, που σχετίζεται με την παράβαση των περιβαλλοντικών όρων του οδικού έργου υπεράνω του Κηφισού ποταμού στις περιοχές Μοσχάτου, Νέου Φαλήρου και Ρέντη και ιδιαίτερα των παρακάτω εγκεκριμένων περιβαλλοντικών όρων :

1. Όρος (δ10), σύμφωνα με τον οποίο τα στάσιμα νερά, που δημιουργούνται κατά την ξηρά περίοδο στο προς την εκβολή τμήμα της κοίτης, θα πρέπει (ι) να ανανεώνονται με σχετικές αντλήσεις και (ιι) να αερίζονται μέσω φυσητήρων και καταλλήλων διαχυτήρων. Η μη υλοποίηση μέχρι σήμερα του όρου αυτού έχει αποτέλεσμα τη δημιουργία λόγω στάσιμων υδάτων μολυσματικών καταστάσεων και εντόμων, που μεταφέρουν τη μόλυνση στην γύρω περιοχή.

2. Όρος (δ22), που αφορά στην τοποθέτηση ηχοπετασμάτων για την προστασία των κατοίκων από το θόρυβο. Ηχοπετάσματα τοποθετήθηκαν μόνο σε τμήμα του οδικού έργου, αλλά και στο τμήμα αυτό δεν έχουν μελετηθεί κατάλληλα και δεν είναι αποτελεσματικά, όπως προκύπτει από μετρήσεις θορύβου της αρμόδιας υπηρεσίας του ΥΠΕΧΩΔΕ (Επισυνάπτονται σχετικά έγγραφα. Σχετικά 3 και 4). Είναι χαρακτηριστική η περίπτωση του 5ου Δημοτικού Σχολείου Ρέντη, σε άμεση γειτνίαση με το οδικό έργο, χωρίς καμία προστασία των μαθητών του από τον θόρυβο (Επισυνάπτονται φωτογραφίες).

3. Όρος (δ24), που αφορά τη διενέργεια ετησίων μετρήσεων θορύβου και συμπλήρωση δελτίων αποτελεσμάτων. Τέτοιες μετρήσεις έγιναν τα έτη 2004 και 2005 (σχετικά 3 και 4) και τα αποτελέσματά τους έδειχναν σημαντικές υπερβάσεις των νόμιμων ορίων θορύβου. Έκτοτε οι μετρήσεις αυτές, εξ όσων γνωρίζουμε, δεν επαναλήφθηκαν κατά παράβαση του ανωτέρω περιβαλλοντικού όρου.

Άποψη του προαυλίου του 5ου Δημοτικού Σχολίου Ρέντη.
Διακρίνεται ο αυτοκινητόδρομος, χωρίς ηχοπετάσματα.

Τα ηχοπετάσματα δεν καλύπτουν τις όλες τις κατοικημένες περιοχές.
Περιοχές κατοικίας στο Ρέντη χωρίς μέτρα προστασίας από τον θόρυβο.

Θέση στο Νέο Φάληρο με ηχοπετάσματα. Τα ανώτερα διαμερίσματα των πολυκατοικιών (προκύπτει και από τις μετρήσεις) δεν καλύπτονται.


4. Όρος (δ25), που αφορά ρυθμίσεις για τη βελτίωση της ποιότητας ζωής. Οι κάτοικοι των εν λόγω περιοχών δεν έτυχαν καμίας τέτοιας δράσης ή έργου για την βελτίωση της ποιότητας της ζωής τους, που έχει έντονα υποβαθμιστεί από την λειτουργία του οδικού έργου.

5. Όρος (δ27), που αφορά την πρόοδο περιβαλλοντικών έργων παράλληλα με την εκτέλεση του έργου και που εκ του αποτελέσματος προκύπτει ότι δεν υλοποιήθηκε.

Τέλος παρακαλούμε να εξεταστεί κατά την ανακριτική διαδικασία, αν έχει υλοποιηθεί ο περιβαλλοντικός όρος (δ7), που σχετίζεται άμεσα με την προστασία από πλημμύρες των περιοχών του έργου. Συγκεκριμένα να εξεταστεί, ποια είναι τα έργα που υλοποίησης του όρου αυτού και ποια έργα διενεργήθηκαν τα τελευταία τρία έτη για τον καθαρισμό των σκεπασμένων τμημάτων του ποταμού από φερτά υλικά.

Μοσχάτο, 10 Νοεμβρίου 2008