Μια άλλη διάσταση στο πρόβλημα ΚΗΦΙΣΟΣ
Οι τέσσερις κατά σειρά πλημμύρες του Κηφισού έφεραν στην επιφάνεια, με οδυνηρό τρόπο για τους κατοίκους του Μοσχάτου, του Νέου Φαλήρου και του Ρέντη, τα κατασκευαστικά προβλήματα του έργου που κατασκευάζεται στην περιοχή.Όλα αυτά ήταν αποτέλεσμα μιας κοντόφθαλμης πολιτικής που ακολούθησαν όλες οι κυβερνήσεις που διοίκησαν τούτη τη χώρα από το 1970 που άρχισαν να εκπονούνται μελέτες για το αντιπλημμυρικό και οδικό έργο στον Κηφισό.Αποκορύφωμα αυτής της πολιτικής, όπως καταγγέλλει η Επιτροπή Κατοίκων Μοσχάτου Ν. Φαλήρου ενάντια στο οδικό έργο στον Κηφισό ήταν το παιχνίδι που παίχτηκε και παίζεται τα τελευταία χρόνια σε βάρος των παρακηφίσιων κατοίκων.Παρ όλες τις αντιρρήσεις της πανεπιστημιακής κοινότητας, της τοπικής αυτοδιοίκησης και των κατοίκων της περιοχής το ΥΠΕΧΩΔΕ αποφάσισε να προχωρήσει στην κατασκευή, στα πλαίσια του ενδιάμεσου δακτυλίου στην αρχή αλλά και σαν τμήμα του ολυμπιακού δακτυλίου αργότερα, υπερυψωμένης λεωφόρου ταχεία κυκλοφορίας από την Αγ. Αννης έως την παραλιακή λεωφόρο πάνω από τον Κηφισό που θα ενώνει την εθνική οδό με την παραλιακή λεωφόρο και την νέα λεωφόρο Ανδρέα Παπανδρέου που θα ενώνει την παραλιακή με το λιμάνι του Πειραιά και θα καταλήγει στο Σχιστό .Οι πανεπιστημιακοί και οι επιστήμονες τονίζουν ότι η κατασκευή του έργου, λεωφόρος ταχείας κυκλοφορίας με τρεις λωρίδες ανά κατεύθυνση και μια service root, που θα εξυπηρετεί με βάση το ίδιο το ΥΠΕΧΩΔΕ 150.000 έως 200.000 αυτοκίνητα ανά κατεύθυνση ημερησίως, πρόκειται να δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα στην περιοχή τόσο με την αλλαγή του μικροκλίματος όσο και με την επιβάρυνση που θα προκαλέσει ο τεράστιος όγκος οχημάτων που θα περνούν από την περιοχή, αφού η λεωφόρος αυτή θα είναι λίγα μέτρα από τον τρίτο όροφο των σπιτιών ένθεν και ένθεν του ποταμού.Τονίζουν ότι θεωρούν πέρα και έξω από κάθε επιστημονική λογική το κλείσιμο των εκβολών ενός ποταμού που ας σημειωθεί κι όλος ότι προστατεύεται με νόμο στις πήγες του. (ΦΕΚ 632/27.6.94).Σκέπασμα Κηφισού και κίνδυνος πλημμύρων .Ένα βασικό επιχείρημα του ΥΠΕΧΩΔΕ αλλά και των υπερασπιστών του έργου είναι ότι αυτό αποτελεί την μοναδική ελπίδα να κατασκευαστεί και το αντιπλημμυρικό έργο που θα σώσει, υποτίθεται της παραποτάμιες περιοχές από των κίνδυνο των πλημμύρων.Απάντηση στα απατηλά ψευτοδιλήμματα που θέτουν οι υπερασπιστές του έργου δίνει ο καθηγητής Δημήτρης Κουτσογιάννης του τμήματος Πολιτικών Μηχανικών , Τομέας Υδατικών Πόρων του ΕΜΠ.Στην εργασία που παρουσιάστηκε ο κ. Κουτσογιάννης αναφέρει ότι:Η κάλυψη ενός ποταμού δεν αυξάνει το επίπεδο ασφάλειας από πλημμύρες. Αυτό συμβαίνει γιατί μια διατομή ενός ποταμού χωρίς οροφή είναι υδραυλικά πλεονεκτικότερη σε σύγκριση με την διατομή καλυμμένη από πάνω διότι οι τριβές που δημιουργούνται στην επαφή του νερού με την πλάκα της οροφής μειώνουν την παροχετευτική ικανότητα του ποταμού. Στο μειονέκτημα αυτό των σκεπαστών ποταμών θα πρέπει να προσθέσουμε και την δυσκολία επιτήρησης και συντήρηση καθώς και της αποκατάστασης βλαβών και της απομάκρυνσης ξένων σωμάτων που τυχόν από την ανάντη ελεύθερη κοίτη στην κατάντη σκεπασμένη κοίτη του ποταμού.Ακόμη στην εργασία αναφέρεται ότι στον σχεδιασμό του έργου του Κηφισού δεν έχουν ληφθεί όλες εκείνες οι δικλίδες που θα αποτρέψουν την μετατροπή του σε «διώροφο» ποτάμι, όπως αναφέρεται, με αποτέλεσμα το έξω από το καλυμμένο τμήμα του να επεκτείνεται σε μεγάλη έκταση και να υπάρξει εκατόμβη ανθρώπινων θυμάτων.Για τον Κηφισό, πάντα κατά των κ. Κουτσογιάννη θα έπρεπε να υιοθετηθεί επίπεδο ασφαλείας αντίστοιχο με αυτό ενός φράγματος (1:1000 η και αυστηρότερο).Τότε όμως η απαιτούμενη διατομή θα είχε πολύ μεγάλο πλάτος, τα έργα θα είχαν δυσβάσταχτο κόστος και το κύριο μέλημα μας δεν θα ήταν πώς να «βολέψουμε» τον αυτοκινητόδρομο εις βάρος του Κηφισού, αλλά πως θα χωρέσουμε τον Κηφισό σε βάρος του παρόχθιου δρόμου. Εν όψει αυτού του αδιεξόδου υιοθετήθηκε επίπεδο ασφαλείας μόλις 1:50, και αυτό με τις συνθήκες της δεκαετίας του 1970.Με την σημερινή έντονη αστικοποίηση και αυτό το μη ικανοποιητικό επίπεδο θα έχει κατέβει, άγνωστο πόσο.Σε άλλες πόλεις υπήρξε μεγαλύτερη προνοητικότητα. Στην Λάρισα για παράδειγμα τα έργα του Πηνειού μελετήθηκαν με επίπεδο ασφαλείας 1:1000.Συμπερασματικά, καταλήγει η εργασία, το θέμα του Κηφισού ως ποταμού και όχι ως οδικού άξονα, είναι ιδιαίτερα σοβαρό και μελετημένο σε βαθμό τελείως αναντίστοιχο με την σοβαρότητα του.Όσο και αν τον Κηφισό τον έχουμε συνηθίσει σαν ένα ξεροπόταμο και όσο και να θέλουν να τον ξεχάσουν «θάβοντάς» τον και μετατρέποντάς τον σε αυτοκινητόδρομο, δεν θα πάψει να είναι ένα απειλητικό ποτάμι που πλημμυρίζει και σίγουρα θα θυμίζει κάθε τόσο την παρουσία του. Οι κάτοικοι της περιοχής αγωνίζονται για να μην γίνει αυτό το έργο και ζητούν:1. Να μην κατασκευαστεί η υπερυψωμένοι λεωφόρο ταχείας κυκλοφορίας στον Κηφισό.2. Να εκπονηθούν και να εφαρμοστούν άμεσα μελέτες αντιπλημμυρικής προστασίας ολόκληρης της περιοχής. 3. Να εξεταστούν οι εναλλακτικές λύσεις για τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις που προτείνουν Επιτροπή Κατοίκων Μοσχάτου - Ν. Φαλήρου ενάντια στο οδικό έργο στο Κηφισό ,το Εργαστήρι Αστικού περιβάλλοντος του ΕΜΠ και οι επιστημονικοί σύμβουλοι της επιτροπής και έχει αποδεχθεί η τοπική αυτοδιοίκηση.4. Να προστατευθεί το οικοσύστημα του Κηφισού , να καθαριστεί το ποτάμι , και , σε συνδυασμό με το παλιό εργοστάσιο της ΔΕΗ Ν. Φαλήρου , να μετατραπεί σε χώρο περίπατου και αναψυχής για τους κάτοικους της περιοχής.Τέλος καλούν:1. Το Συμβούλιο της Επικρατείας στο οποίο έχουν προσφύγει να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων και να κάνει δεχθεί την προσφυγή τους ακυρώνοντας την κατασκευή του οδικού έργου στον Κηφισό.2. Την Ευρωπαϊκή Ένωση να σταματήσει την χρηματοδότηση ενός έργου που αλλοιώνει το περιβάλλον και θέτει σε κίνδυνο της ζωές και τις περιουσίες χιλιάδων κατοίκων.
Δημοσιευτικέ στο ΠΟΝΤΙΚΙ σε ένα γενικότερο κείμενο για τον Κηφισο
Παρασκευή 5 Οκτωβρίου 2007
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου