Εγώ καλά σου τα ‘λεγα και τα ‘κουγες παράλογα»(Λαϊκό άσμα)
Δημοσιοποιήθηκαν στις εφημερίδες τις ημέρες αυτές, τα αποτελέσματα έρευνας για την ηχορύπανση. Η σύγχρονη εποχή βλάπτει σοβαρά την υγεία. Οι γρήγοροι ρυθμοί που έχουν επιβάλει την αύξηση της ανθρώπινης κινητικότητας αλλά και περιβαλλοντολογικοί παράγοντες, με πρώτη την ηχορύπανση, θέτουν σε κίνδυνο την ανθρώπινη υγεία κάθε ηλικίας. Αυτό είναι το συμπέρασμα επιστημονικής μελέτης που διεξήγε, σε μεγάλη μερίδα του πληθυσμού όλων των ηλικιών, ομάδα Ελλήνων επιστημόνων του Ιπποκρατείου νοσοκομείου με επικεφαλής τον καθηγητή κ. Τόλη.
Οι πολλές και απότομες αλλαγές που επιβάλλουμε στον οργανισμό μας -σύμφωνα με τη μελέτη- στερώντας τον από κάθε χρονικό περιθώριο προσαρμογής, τον εξαντλούν. Η ανθρώπινη κινητικότητα (η μετάβαση από το ένα μέρος στο άλλο) που αυξάνεται μέρα με τη μέρα μπορεί να έχει σοβαρές επιπτώσεις στην υγεία -κυρίως στον ενδοκρινολογικό άξονα- μέσω ενεργητικών ή παθητικών μηχανισμών.«Ένας εξαιρετικά σύνθετος μηχανισμός, που αποτελείται από το νευρικό και το ενδοκρινολογικό σύστημα, διοικεί τον ανθρώπινο οργανισμό. Την αντίδραση του οργανισμού σε κάθε είδος ερεθίσματος ρυθμίζουν τα κέντρα του υποθαλάμου του εγκεφάλου, του φλοιού, της αμυγδαλής, της γάγγλιας και των ενδοκρινολογικών αδένων, κυρίως υποφυσιακά. Κάθε ερέθισμα, μεταξύ των οποίων και οι τέχνες, επηρεάζει και μπορεί να αλλάξει την ανθρώπινη φυσιολογία και υγεία. Μπορεί να είναι η αιτία καλυτέρευσης ή χειροτέρευσης της υγείας, αλλά και αύξησης της αποδοτικότητας ή ψυχικών διαταραχών», εξηγεί ο κ. Τόλης.«Η έκκριση των ορμονών είναι ανάλογη των απαιτήσεων της ζωής. Ένα απλό παράδειγμα είναι τα αυξημένα επίπεδα κορτιζόνης που παρατηρούνται στα φυσιολογικά άτομα το πρωί και τα μειωμένα το βράδυ κατά τον ύπνο. Η έκκριση ορμονών στα άτομα που εργάζονται νύχτα είναι διαφορετική (η ανώτερη έκκριση κορτιζόνης παρατηρείται τη νύχτα), αφού οι ανάγκες των οργανισμών έχουν αλλάξει», επισημαίνει ο ίδιος.Η κινητικότητα είναι η αιτία των αλλαγών που συμβαίνουν στον ανθρώπινο οργανισμό, ο οποίος χρειάζεται χρόνο προκειμένου να αναγνωρίσει τους νέους ρυθμούς και να ανταποκριθεί, όπως συμβαίνει μετά από ένα υπερατλαντικό ταξίδι (jet-lag).Όταν εμείς επομένως επιβάλλουμε στον οργανισμό μας, κινούμενοι στους ρυθμούς της εποχής, να υπομένει συχνές και απότομες αλλαγές δεν θα υπάρξει αντίκτυπος; Όταν μάλιστα η κινητικότητα οφείλεται σε εξωγενείς παράγοντες που δεν μπορούμε να ελέγξουμε, τότε οι αλλαγές στον οργανισμό είναι πολύ πιο βίαιες, σύμφωνα με την έρευνα.Η ηχορύπανση, δηλαδή ο ανεπιθύμητος θόρυβος, είναι μια τέτοια αλλαγή με μεγάλες επιδράσεις στην ανθρώπινη υγεία, ανάλογα με την ένταση, τη συχνότητα, την περιοδικότητα (συνεχόμενη ή διακεκομμένη) τη διάρκεια και τον ήχο. Η επίδραση της ηχορύπανσης στην ανθρώπινη υγεία κατηγοριοποιείται ανάλογα με τον τύπο του θορύβου. Ο ξαφνικός ή ορμητικός θόρυβος προκαλεί μεγαλύτερη αντίδραση σε σύγκριση με το μη ορμητικό θόρυβο, ενώ ο διακεκομμένος θόρυβος έχει μεγαλύτερη επίδραση από το δυνατότερο σε ένταση και συνεχόμενο θόρυβο. Το πόσο αναμενόμενος και ελεγχόμενος είναι ένας θόρυβος είναι άλλοι δύο καθοριστικοί παράγοντες. Ο απρόβλεπτος θόρυβος -σύμφωνα με τη μελέτη του Ιπποκρατείου- δημιουργεί το περισσότερο άγχος, η παρατεταμένη έκθεση σε θόρυβο προκαλεί αυξημένα επίπεδα άγχους, αλλά και ο αναμενόμενος θόρυβος προκαλεί κάποια επίπεδα άγχους. Η φυσιολογική και ψυχολογική αντίδραση του ατόμου στο θόρυβο εξαρτώνται και από την ευαισθησία του ιδίου σε αυτόν. Η ηχορύπανση πάντως, επισημαίνει η μελέτη, επηρεάζει περισσότερο από κάθε άλλο περιβαλλοντικό ερέθισμα άγχους. Έχει άμεσες (π.χ. κώφωση) ή και έμμεσες, σοβαρές επιδράσεις (π.χ. καρδιαγγειακές και ενδοκρινολογικές διαταραχές) στην ανθρώπινη υγεία. Την ίδια ώρα προκαλεί διαταραχές στον ύπνο, την επικοινωνία, την απόδοση και τη συμπεριφορά, τη μνήμη και την ψυχική υγεία. Η υπερβολική έκθεση σε δυνατούς ήχους (άνω των 90 dB: ντεσιμπέλ) προκαλεί εκτός από κώφωση και αυξημένη έκκριση αδρεναλίνης. Ο θόρυβος, που ξεπερνά σε ένταση τα 120 dB, προκαλεί αυξημένη έκκριση κορτιζόνης στον ανθρώπινο οργανισμό, η παρατεταμένη χρονικά έκκριση της οποίας προκαλεί αρτηριοσκλήρυνση. Επιπλέον, η μελέτη έδειξε ότι τα άτομα (κάθε ηλικίας) που ζούσαν επί σειρά ετών σε περιοχές με αυξημένη ηχορύπανση (λόγω οδικής ή και εναέριας κυκλοφορίας) είχαν σημαντική αύξηση των επιπέδων αδρεναλίνης του οργανισμού που, όπως είναι γνωστό, εάν είναι χρόνια έχει επιπτώσεις στην καρδιά. Η ηχορύπανση, σύμφωνα με την έρευνα, μπορεί να προκαλέσει υπέρταση, καθώς και ισχαιμικές καρδιακές παθήσεις στα άτομα που διαμένουν σε περιοχές με ηχορύπανση (άνω των 70 dB) από αυτοκίνητα ή αεροπλάνα. Ακόμα και τα παιδιά του νηπιαγωγείου επηρεάζονται από την ηχορύπανση! Στη μελέτη παρατηρήθηκε αύξηση της αιματολογικής τους πίεσης όταν βρίσκονται σε θορυβώδη ή εξαιρετικά θορυβώδη περιβάλλοντα, σε σχέση με όταν βρίσκονται σε ήρεμο περιβάλλον.Εμείς να υπενθυμίσουμε απλά τις επισημάνσεις της επιτροπής κατοίκων Μοσχάτου Νέου Φαλήρου ενάντια στο οδικό έργο στον Κηφισό για το θέμα της ηχορύπανση.«Οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις από το οδικό έργο υπεράνω και κατά μήκος του Κηφισού στην περιοχή Μοσχάτου – Νέου Φαλήρου αναγνωρίζονται επιγραμματικά ως σοβαρές και από την Περιβαλλοντική Θεώρηση των «Ζέκκου – Καλουδιώτη». Σημειώνεται ότι οι περιοχές Νέου Φαλήρου και Μοσχάτου στις οποίες αναφερόμαστε (από Πειραιώς μέχρι τη Λεωφόρο Ποσειδώνος) είναι περιοχές με καθαρά χρήση κατοικίας. Στις εν λόγω περιοχές δεν καταγράφονται χρήσεις μεταποίησης ή άλλες. Σημαντικό στοιχείο πρόσθετα επιβαρυντικό στοιχείο, σε όσα θα αναφερθούν κατωτέρω, είναι ότι τα ακραία τμήματα της κατασκευής θα απέχουν μόλις 15 μέτρα ή και λιγότερο από τα μπαλκόνια των διαμερισμάτων των παρακηφίσιων πολυκατοικιών. Συνοπτικά οι επιπτώσεις αυτές είναι οι εξής : 1. Ηχορρύπανση : Με θεσμοθετημένο όριο ηχοστάθμης L10 τα 70 db(Α), οι μελέτες του ΥΠΕΧΩΔΕ προβλέπουν για την περιοχή στάθμη 79 μέχρι 81 db(Α). Οι μελέτες αυτές αναφέρονται σε δύο λωρίδες κυκλοφορίας και όχι σε τρεις που τελικά θα κατασκευαστούν. Σημειώνεται ότι, επειδή η κλίμακα των μετρήσεων ήχου είναι λογαριθμική, για κάθε αύξηση τριών (3) μονάδων η διαχεόμενη δια του ήχου ενέργεια στο περιβάλλον διπλασιάζεται. Ο ειδικός σε θέματα ηχορρύπανσης καθηγητής του ΕΜΠ Κος Καμπουράκης μας πληροφόρησε, ότι με τέτοια επίπεδα ηχορύπανσης οι παρακηφίσιοι τουλάχιστον κάτοικοι θα αναγκαστούν να εγκαταλείψουν τα σπίτια τους και η χρήση κατοικίας παρά τον Κηφισό θα αλλάξει. Το γεγονός ότι η πηγή του ήχου θα είναι υπερυψωμένη επιδεινώνει το πρόβλημα ( αν ήταν αλλιώς θα τοποθετούσαμε τις καμπάνες των εκκλησιών χαμηλά ). Στις περιβαλλοντικές μελέτες αναφέρεται ως πιθανή μελλοντική αναγκαιότητα ακόμα και η τοποθέτηση ηχοπετασμάτων στα μπαλκόνια των ανώτερων διαμερισμάτων2. Η ατμοσφαιρική ρύπανση : Προβλέπεται δραματική καθώς δεκάδες χιλιάδες αυτοκίνητα και μάλιστα και βαρέως τύπου (200.000 ανά κατεύθυνση κατά τους υπολογισμούς του ΥΠΕΧΩΔΕ), προβλέπεται ότι θα διέρχονται από την οδογέφυρα…….»
Αλήθεια η μέθοδος που επιλέχθηκε για την δημιουργία της γέφυρας, στερέωση σε συνάζι κοιλοδοκών, δίνεται η δυνατότητα να γίνει επίστρωση με τάπητα που θα μειώνει την ηχητική ρύπανση ή για χάρη της ταχύτητας κατασκευής δεν μπορεί να γίνει κάτι τέτοιο;
Απόστολος Αλωνιάτης
Παρασκευή 5 Οκτωβρίου 2007
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου