Πέμπτη 18 Οκτωβρίου 2007

Δημοσιευματα της εφ. ΑΥΓΗ για τον Κηφισο

Η "υδάτινη"... λεωφόρος Κηφισσού

Συντάκτης : Σταυρογιάννη Λελούδα
--------------------------------------------------------------------------------
Πριν από 6 ακριβώς χρόνια, φορείς, κάτοικοι και επιστήμονες ζητούσαν επίμονα το αυτονόητο: από την Πειραιώς έως την Ποσειδώνος, το ποτάμι, ο βασικός αποδέκτης των ομβρίων της Αθήνας, να μείνει ανοικτό και ταυτόχρονα να εφαρμοστεί η υδραυλική μελέτη για την εκβάθυνση και διαπλάτυνση της κοίτης. Να γίνει, δηλαδή, το υδραυλικό έργο, εκφράζοντας την πλήρη διαφωνία τους με το οδικό, τη μετατροπή, δηλαδή, του ποταμού σε λεωφόρο ταχείας κυκλοφορίας. Ματαίως... Τα υπομνήματα προς το ΥΠΕΧΩΔΕ πετάχτηκαν στον κάλαθο των αχρήστων, παρότι, εκτός των άλλων, προειδοποιούσαν ότι από τη γέφυρα του ΗΣΑΠ εντοπίζεται αδυναμία ροής των υδάτων προς τη θάλασσα".
Μεσολαβεί και η νέα "εθνική ιδέα", οπότε και ο Κηφισσός μέχρι την παραλιακή, ως λεωφόρος Κηφισσού, πλέον, αποτελεί τον δυτικό άξονα του Ολυμπιακού δακτυλίου, που, μαζί με τις Ποσειδώνος, Συγγρού, Β. Κων/νου, Β. Σοφίας, Κηφισίας, συγκροτούν τις βασικές αρτηρίες για τις μετακινήσεις του 2004. Είχε ενταχθεί και στο Β' ΚΠΣ ως η νότια απόληξη του διευρωπαϊκού άξονα ΠΑΘΕ! Εν τω μεταξύ, από το 1994 άρχισαν να κατασκευάζονται τα 15 χιλιόμετρα μέχρι σήμερα από τη Μεταμόρφωση έως την Πέτρου Ράλλη. Το ποτάμι... σβήστηκε από τον χάρτη και αντικαταστάθηκε από αυτοκινητόδρομο. Τα ιλουστρασιόν φυλλάδια του ΥΠΕΧΩΔΕ δεν παρέλειπαν να διαφημίζουν ότι "η λεωφόρος αυτή, με την ολοκλήρωσή της αποτελεί έναν σημαντικό άξονα για όλη τη δυτική περιοχή του λεκανοπεδίου, που εξυπηρετεί τις μετακινήσεις εκατοντάδων χιλιάδων πολιτών και διευκολύνει τη μεταφορά προϊόντων, πρώτων υλών και εμπορευμάτων". Περί μετακινήσεως... του νερού, τσιμουδιά. Μια κουκίδα με την ένδειξη "επιμέρους έργα" του αυτοκινητόδρομου πληροφορούσε ότι περιλαμβάνουν "τη διευθέτηση της κοίτης με ορθογωνική διατομή διαστάσεων 19 επί 7 μέτρα, υπολογισμένη με δεδομένα πλημμυρικής παροχής 50ετίας. Η κάλυψη γίνεται με οπλισμένο σκυρόδεμα και με φρεατοπασάλους διαμέτρου 15 εκ.". Ύστερα από πλημμύρες, όχι βέβαια στην περιοχή, ο ΥΠΕΧΩΔΕ το βάφτιζε και αντιπλημμυρικό. Πέρυσι ανατέθηκε το κομμάτι από τη Λαχαναγορά μέχρι τη γέφυρα του ΗΣΑΠ στο Μοσχάτο, προϋπολογισμού 43,8 εκατ. ευρώ, μήκους 700 μέτρων, το τμήμα Αγίας Άννης - Λαχαναγορά 1.600 μέτρων, προϋπολογισμού 57,6 εκατ. ευρώ και το τρίτο άλλα 700, από τη γέφυρα του ΗΣΑΠ έως τις εκβολές του ποταμού, προϋπολογισμού 45,6 εκατ. ευρώ. Ήρθαν οι αναπάντεχες για το ΥΠΕΧΩΔΕ πλημμύρες του καλοκαιριού, με τους εργολάβους να δουλεύουν... ανέμελα στην κοίτη, και με δραματικό τρόπο ανέδειξαν το πρόβλημα. Επιστρατεύτηκαν τα σακιά, οι σιδερένιες πόρτες, αλλά δεν μπορούν πλέον να κουκουλώσουν ευθύνες και παραλείψεις και, κυρίως, ότι τα έργα ελάχιστη σχέση έχουν με αντιπλημμυρικά. Οι αρχικές μελέτες τροποποιούνται εσπευσμένα, καθώς αγνοήθηκαν και οι προειδοποιήσεις των αρχαιολόγων και στην περιοχή του ΗΣΑΠ εντοπίστηκαν αρχαιολογικά ευρήματα.
Επιπλέον, τώρα, για το κομμάτι Ρέντη - Μοσχάτο, το ΥΠΕΧΩΔΕ προσανατολίζεται να καταργήσει το μεσόβαθρο στήριξης εντός της κοίτης "ώστε να αποδεσμευτεί το συγκοινωνιακό έργο από το υδραυλικό", που συνεπάγεται αύξηση του κόστους κατά 40%. Ήδη η καθαίρεση των γεφυρών Πειραιώς και ΗΣΑΠ και η τοποθέτηση προσωρινών πάνω στα οριστικά βάθρα των νέων έχει ανακοινωθεί από την υπουργό Β. Παπανδρέου στις 21.8.2002, την ημέρα που δήλωνε υποκριτικά ότι στην Αττική "λειτούργησαν επί δεκαετίες όλοι οι αρνητικοί παράγοντες, τα φαινόμενα που μεγιστοποιούν το πρόβλημα της αντιπλημμυρικής προστασίας, τσιμεντοποίηση, αυθαίρετα, άναρχη δόμηση, πυρκαγιές δασών, έλλειψη υποδομών". Βεβαίως, δεν παρέλειψε να αναφερθεί στον σημαντικό ρόλο των ρεμάτων και των ποταμών και στην ανάγκη απρόσκοπτης λειτουργίας τους, όταν η ίδια στο πρώτο νομοσχέδιο, νόμος πια (εναρμόνιση του νόμου 1650/1986 με τις οδηγίες 97/11 για την εκτίμηση των επιπτώσεων ορισμένων σχεδίων δημοσίων και ιδιωτικών έργων στο περιβάλλον και 96/61 για την ολοκληρωμένη πρόληψη και έλεγχο της ρύπανσης), που κατέθεσε ως υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, κατεδάφιζε την ισχύουσα προστατευτική νομοθεσία.
Το άρθρο 5, διαδικασία οριοθέτησης και ρυθμίσεις ρεμάτων, καταργεί διάταξη νόμου του 1992, η οποία όριζε ότι με απόφαση του υπουργού ΠΕΧΩΔΕ χαρακτηρίζονται ρέματα, χείμαρροι και ρυάκια που βρίσκονται εντός του νομού Αττικής ως ιδιαίτερου περιβαλλοντικού ενδιαφέροντος και οριοθετούνται με Π.Δ. Επιπλέον, με προφανή σκοπό την παράκαμψη του ελέγχου νομιμότητας από το ΣτΕ, αλλά και της πάγιας νομολογίας του δικαστηρίου ότι η ένταξη στο σχέδιο πόλης ποταμών, ρεμάτων, προηγείται η οριοθέτησή τους αλλά και ότι "τα ρέματα αποτελούν οικοσυστήματα αμέσως προστατευόμενα από το άρθρο 24 του Συντάγματος, ως εκ τούτου επιβάλλεται κατ' αρχήν η διατήρηση αυτών στη φυσική τους κατάσταση ως ουσιώδους μέρους του διαφυλακτέου φυσικού κεφαλαίου, καθώς επίσης και η διασφάλιση του κοινόχρηστου χαρακτήρα τους", με τις νέες ρυθμίσεις δεν θα γίνεται με Προεδρικό Διάταγμα αλλά με απλή υπουργική απόφαση ή απόφαση του περιφερειάρχη. Ακόμη επιτρέπει, αντεπιστημονικώς, τμηματική οριοθέτηση των ρεμάτων, αλλά και τη μελέτη και εκτέλεση αντιπλημμυρικών έργων από τους ΟΤΑ Α' και Β' βαθμού σε ρέματα, εφόσον ανήκουν στα διοικητικάς του όρια.

Αντιεπιστημονική η κατασκευή του έργου με πολιτική απόφαση

Συντάκτης : Σταυρογιάννη Λελούδα
--------------------------------------------------------------------------------
Με σακιά άμμου και πρόχειρα πετάσματα δεν γίνεται αντιπλημμυρική προστασία, επισημαίνει ο πρόεδρος του ΤΕΕ Κ. Παναγιωτόπουλος και καλεί τόσο την πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΧΩΔΕ όσο και το σύνολο των αρμοδίων να παραδεχθούν δημοσίως το μέγα λάθος της πρόχειρης και αντιεπιστημονικής κατασκευής των έργων κάλυψης του Κηφισσού και να αναλάβουν ταυτόχρονα την ευθύνη για τον συνολικό σχεδιασμό
τής άμεσης και κατά τρόπο τεχνικά αδιαμφισβήτητο ριζική και μόνιμη λύση του προβλήματος. Λύση που μοιραία έχει τεράστιο οικονομικό και πολιτικό κόστος, το οποίο, όπως αναφέρει, δεν μπορούν να αποφύγουν, καθώς είναι το τίμημα υπερεικοσαετούς αβελτηρίας όλων των πολιτικών προϊσταμένων του ΥΠΕΧΩΔΕ. Στη χθεσινή δήλωσή του ο πρόεδρος του ΤΕΕ υπογραμμίζει ακόμη ότι "είναι απαράδεκτη και αποπροσανατολιστική η απόπειρα απόδοσης ευθυνών σε μηχανικούς από την πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΧΩΔΕ, επειδή δεν κατόρθωσαν να αποτρέψουν πλημμυρικά φαινόμενα κάνοντας χρήση σάκων άμμου! Προφανώς ορισμένοι έχουν κυριαρχηθεί από 'ακραία φαινόμενα' πανικού. Διαφορετικά δεν εξηγείται πώς είναι δυνατόν να ζητούνται ευθύνες από επιστήμονες, ο ρόλος των οποίων είναι να μελετούν και να κατασκευάζουν έργα, επειδή δεν απέτρεψαν τις ζημιές σε ένα σημείο όπου δεν έχει γίνει έργο και ταυτόχρονα έχει υπέρμετρα επιβαρυνθεί εξαιτίας συστηματικών, πολύχρονων και απολύτως αντιεπιστημονικών πολιτικών αποφάσεων - εντολών για τα έργα που εκτελέστηκαν τα προηγούμενα χρόνια ανάντη της περιοχής που πλήττεται πλέον συστηματικά". Και καταλήγει με την επισήμανση: "Τα νερά του Κηφισσού, οσάκις θα εκδηλώνονται στην Αττική ισχυρές βροχοπτώσεις, θα απειλούν με πλημμύρες τις χαμηλές περιοχές του Μοσχάτου και του Ρέντη, καθώς τα νερά θα αψηφούν τους σάκους της άμμου και τις αλλεπάλληλες απόπειρες των αρμοδίων να μεταθέσουν τις ευθύνες στις πλάτες άλλων".

Διαπιστώσεις και προτάσεις

Συντάκτης :
--------------------------------------------------------------------------------
Σε ανθρωπογενείς παράγοντες αποδίδουν κατ' αρχήν οι επιστήμονες τα προβλήματα πλημμυρών. "Αστικοποίηση, απώλεια περιαστικού πρασίνου, ανεπάρκεια δικτύου ομβρίων και το υδρογραφικό δίκτυο να εξαφανίζεται λόγω της ανάπτυξης της πόλης" αναφέρει χαρακτηριστικά η \Μ. Μιμίκου\ ως παράγοντες εξ αιτίας των οποίων "μειώνεται η δυνατότητα παροχέτευσης και αυξάνεται η απορροή" ή αλλιώς "ό,τι βρέχει μετατρέπεται σε πλημμύρες".
Στις ανθρωπογενείς παρεμβάσεις, που "δεν έχουν σεβαστεί τις φυσικές διατομές, τις έχουν παραβιάσει σε όλα τα αντιπλημμυρικά έργα", αναφέρεται ο \Ηλ. Μαριολάκος\. Όπως διευκρινίζει, "η διατομή της κοίτης και ο πυθμένας αυτής είναι αποτέλεσμα μακροχρόνιων φυσιογεωλογικών διεργασιών". Στοιχεία όπως κλιματολογικές συνθήκες, λιθολογία, κλίση εδάφους, στάθμη θάλασσας συνδέονται με τη διαμόρφωση της κοίτης.
"Τα τελευταία 18.000 χρόνια είχαμε σε δύο περιόδους ειδικές κλιματολογικές συνθήκες που έχουν επηρεάσει τη μορφή της κοίτης, μία πριν από 12.500 - 15.000 χρόνια, οπότε υπήρχε περισσότερη ροή νερού, και η δεύτερη πριν από 4.000 - 6.000 χρόνια, οπότε είχε περισσότερες βροχοπτώσεις" αναφέρει.
Υποστηρίζει δε πως "η κοίτη κάτω από οποιεσδήποτε φυσικές συνθήκες θα αντέξει την ποσότητα νερού, αλλά ερχόμαστε εμείς, κυρίως για οικονομικούς λόγους, και τη στενεύουμε, μικραίνουμε το βάθος της ή σκάβουμε νέα κοίτη, δεν δημιουργούμε δηλαδή τέτοιες συνθήκες ώστε να μπορεί να παροχετεύεται το νερό". Φέρνει ως παράδειγμα τις λεκάνες του Κηφισού που έχουν στεγανοποιηθεί λόγω τσιμεντοποίησης ή ασφαλτόστρωσης των γύρω περιοχών και λόγω μικρών ή μεγάλων έργων δεξιά και αριστερά που διαταράσσουν την ομαλή ροή του νερού.

Είναι σαν να τον εκτρέπουμε

"Ο Κηφισός καλείται να διαχειριστεί μεγάλες ποσότητες νερού, αλλά το συγκεκριμένο πρόβλημα εντοπίζεται στην εκβολή του, όπου για 3 χρόνια θα γίνονται εργασίες μέσα στο ποτάμι" αναφέρει η Μ. Μιμίκου. Υποστηρίζει μάλιστα πως "η υλοποίηση έργων μέσα σε υγρό περιβάλλον δημιουργεί τεράστιους κινδύνους" και προσθέτει ότι "συνήθως, όταν πραγματοποιούμε τέτοια έργα, κάνουμε εκτροπή του ποταμού". Διευκρινίζει ωστόσο πως "στην περίπτωση του Κηφισού δεν μπορεί να γίνει γιατί αριστερά και δεξιά υπάρχουν δρόμοι και σπίτια" και για τον λόγο αυτόν εξάλλου υπογραμμίζει: "Θα έπρεπε την εποχή που άρχιζε το έργο να έχουν ληφθεί δρακόντεια μέτρα, κάτι που δεν συνέβη".
Στη λήψη μέτρων από την έναρξη των έργων αναφέρθηκε και ο Ηλ. Μαριολάκος θέτοντας παράλληλα και μία άλλη παράμετρο όσον αφορά τον κύκλο ζωής της κατασκευής. "Τα μετεωρολογικά και κλιματολογικά φαινόμενα παρουσιάζουν περιοδικότητα, υπάρχουν κύκλοι των 10-11 ετών, των 30-35, των 50-100, των 500 ετών" επισημαίνει. "Στο μεγαλύτερο μέρος του σχεδιασμού έχουν ληφθεί υπόψη τα 50 χρόνια, που σημαίνει πως το έργο δεν μπορεί να παροχετεύσει ποσότητες 100 ετών". Για να διέθετε τη δυνατότητα αυτή -τονίζει- απαιτείτο πιο ακριβή κατασκευή και μεγαλύτερη διατομή, που δεν είναι εφικτή λόγω της οικοπεδοποίησης της γύρω περιοχής.

Ιδιαίτερη προσοχή στα προσωρινά μέτρα

Συνεχή καθαρισμό της κοίτης και των φρεατίων, ιδιαίτερα των παρακηφίσιων δρόμων, με απομάκρυνση όλων των υλικών του εργοταξίου συνιστά ο Ηλ. Μαριολάκος και προτείνει για τον σκοπό αυτόν να συγκροτηθούν συνεργεία και ομάδες ελέγχου σε επίπεδο Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Αναφερόμενος στους σάκους άμμου, επισημαίνει πως πρέπει να δοθεί προσοχή ώστε να είναι πλήρως στεγανοί. "Εάν είναι διάτρητοι, η πορώδης ύλη περνάει από μέσα, απομακρύνει τα λεπτομερή υλικά και στο τέλος καθίζουν" τονίζει. Για πυροσβεστικό μέτρο κάνει λόγο η Μ. Μιμίκου υποστηρίζοντας πως, για να τοποθετηθούν, χρειάζεται να βρεθεί κάποιος εκεί. "Και αυτό απαιτεί χρόνο και σύστημα σωστής πρόγνωσης καιρού", κάτι που δεν επιτυγχάνεται καθώς η ΕΜΥ κάνει ποιοτικές προγνώσεις και οι πλημμύρες είναι πολύ γρήγορες στον Κηφισό.
Τον ιδιαίτερο κίνδυνο που ενέχει η τοποθέτηση των μεταλλικών πετασμάτων επισημαίνουν και οι δύο καθηγητές. "Αποτελούν κάποια λύση, αλλά απαιτούν μεγάλη προσοχή στο στατικό μέρος, γιατί, αν γίνει κάτι πρόχειρο και φύγει, μπορεί έχουμε μέχρι και ανθρώπινες απώλειες" υπογραμμίζει η Μ. Μιμίκου, ενώ ανάλογη ανησυχία εκφράζει και ο Ηλ. Μαριολάκος. "Δεν πρέπει να γίνει απλή τοποθέτηση, πρέπει να είναι τέλεια από τεχνική άποψη, να αποκλειστεί η αστοχία" τονίζει, προειδοποιώντας για πολύ χειρότερες καταστάσεις σε αντίθετη περίπτωση.

Ερωτήματα και δυνατότητα πρόληψης

"Υπάρχει κίνδυνος επανάληψης πλημμυρικών φαινομένων ή έχουμε διαφύγει τον κίνδυνο; Αναμφισβήτητα ναι και δεν είναι απίθανο να είναι και πιο έντονα. Είναι δυνατόν να προληφθούν οι πλημμύρες; Μία καταιγίδα είναι δυνατόν με τα κατάλληλα όργανα να προβλεφθεί, αν και δεν μπορεί να αποφευχθεί. Οι επιπτώσεις, ωστόσο, μπορούν κι επομένως μπορούν να αποφευχθούν και οι πλημμύρες εάν ληφθούν έγκαιρα μέτρα". Σειρά ερωταπαντήσεων που ο ίδιος ο Ηλ. Μαριολάκος έθεσε, υποδεικνύοντας και τη σημασία της πρόληψης.
Ανάλογη είναι και η άποψη της Μ. Μιμίκου. "Στον τελικό του Μουντιάλ, οι Ιάπωνες είπαν ότι σε 10 λεπτά θα αρχίσει να βρέχει στο γήπεδο και πόσο θα κρατήσει" τονίζει αναφέροντας το παράδειγμα αυτό για να επισημάνει την ακρίβεια που μπορεί να επιτευχθεί με τα κατάλληλα συστήματα (τα οποία εφαρμόζονται σε πολλές χώρες). Όπως προσθέτει χαρακτηριστικά, "τα έργα αντιπλημμυρικής προστασίας δεν είναι πανάκεια, υπάρχουν και τα μη κατασκευαστικά μέτρα που αφορούν το τρίπτυχο πρόγνωση καταιγίδων και πλημμυρών, προειδοποίηση και λήψη μέτρων προστασίας". Το σύστημα αυτό στηρίζεται σε μη επίγεια μέσα μέτρησης -μετεωρολογικά ραντάρ και δορυφόρους- και έχει εφαρμοστεί με επιτυχία στο πλαίσιο ερευνητικού προγράμματος του ΕΜΠ στην περιοχή της Θεσσαλίας.

Προτάσεις χωρίς αποδέκτες

Και μόνον το γεγονός πως δεν υπάρχουν μετρήσεις και στοιχεία απορροής για τον Κηφισό είναι αρκετό όσον αφορά τον τρόπο σχεδιασμού και υλοποίησης των αντιπλημμυρικών έργων. Απαραίτητη χαρακτηρίζει για τον λόγο αυτόν ο Ηλ. Μαριολάκος τη λειτουργία ενός τηλεμετρικού συστήματος αυτόματης καταγραφής της σταθμής των νερών κατά μήκος της κοίτης καθώς και σε καθοριστικά σημεία των παραποτάμων, ώστε να γνωρίζουμε ανά πάσα στιγμή πού είναι η στάθμη. "Είναι καθοριστικό, για παράδειγμα, αν τη στιγμή που έρχεται το νερό ξέρω ότι ήδη έχει πλημμυρίσει 3 χλμ. πιο πάνω".
Την ανάγκη σοβαρής, συντονισμένης και ολοκληρωμένης μελέτης της συνολικής λεκάνης απορροής της Αττικής με ψηφιακά μοντέλα μεγάλης ευκρίνειας τονίζει και η Μ. Μιμίκου. "Να καταγραφεί το υδρογραφικό δίκτυο με μεγάλη λεπτομέρεια, το δίκτυο ομβρίων, οι χρήσεις γης, πού είναι οι γέφυρες και πού τα υπάρχοντα αντιπλημμυρικά έργα" υποστηρίζει και προσθέτει: "Με μοντέλα προσομοίωσης της σημερινής κατάστασης μπορούμε να δούμε πού είναι τα κρίσιμα σημεία και να ξέρουμε κάθε σταγόνα πού θα πέσει".

Να, γιατί πλημμυρίζουμε!
Ομολογία της υπουργού ΠΕΧΩΔΕ για τα λάθη στον Κηφισό, αλλά και για τις κυβερνητικές ευθύνες για τα μπαζώματα των ρεμάτων


Σε αποκαλυπτικές ομολογίες τόσο για τα λάθη στην κατασκευή των έργων του Κηφισού, όσο και για τις κυβερνητικές ευθύνες για το μπάζωμα των ρεμάτων, με αποτέλεσμα να πλημμυρίζουμε κάθε τόσο, προέβη η ίδια η υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Β. Παπανδρέου, μιλώντας χτες σε ραδιοφωνική εκπομπή στον «Αντέννα». Αποκάλυψε παράλληλα μάλιστα ότι αυτή η κυβερνητική αδράνεια των τελευταίων δεκαετιών θα απαιτήσει την κατασκευή αντιπλημμυρικών έργων άνω του 1 τρισ. δρχ. σε όλη τη χώρα, χρήματα που πρέπει να εξευρεθούν μόνο από εθνικούς πόρους, καθώς τα αντιπλημμυρικά δε χρηματοδοτούνται από κονδύλια της ΕΕ.

«Ο Κηφισός είναι το κύριο αντιπλημμυρικό, αλλά και οδικό έργο, δήλωσε η υπουργός ΠΕΧΩΔΕ. Πράγματι υπάρχει πρόβλημα, διότι για λόγους λειτουργίας του ελληνικού κράτους, εδώ και δεκαετίες, έχει ξεκινήσει το έργο από πάνω προς τα κάτω και όχι αντιστρόφως όπως θα έπρεπε αν κατασκευαζόταν ως καθαρά αντιπλημμυρικό έργο». «Η πρώτη μελέτη για το κάτω τμήμα - πρόσθεσε η υπουργός - ανατέθηκε το 1983. Παραδόθηκε το 1988, δεν έγινε αποδεκτή γιατί δεν ήταν καλή και μέχρι το 1993 την είχαν αφήσει στο συρτάρι. Το 1993 ανατέθηκε και πάλι η μελέτη. Στο μεταξύ, όμως, είχε προχωρήσει η μελέτη για το πάνω τμήμα, υπήρχαν οι πόροι από το Β' ΚΠΣ και εντάχθηκε ως οδικό έργο, γιατί τα αντιπλημμυρικά δε χρηματοδοτούνται από κοινοτικούς πόρους, παρά μόνο από εθνικούς».

Στη συνέχεια η υπουργός ΠΕΧΩΔΕ παραδέχτηκε ότι στην Αττική υπάρχουν γύρω στα 550 χιλιόμετρα ρεμάτων που είναι είτε σκεπασμένα (δρόμοι), είτε χτισμένα, είτε μπαζωμένα και ότι η αντιπλημμυρική προστασία της Αττικής, όπως και των άλλων πόλεων της Ελλάδας, απαιτούν κονδύλια ύψους πάνω από 1 τρισ. δρχ. Τέλος παραδέχτηκε ότι για την κατάσταση που επικρατεί ευθύνονται οι μέχρι τώρα κυβερνήσεις, άρα και του ΠΑΣΟΚ. «Και το κράτος έχει τις ευθύνες του, είπε συγκεκριμένα. Πολύ μεγάλες ευθύνες, αλλά και οι πολίτες πολλές φορές έχουν χτίσει παράνομα και χτίζουν μέσα στα ρέματα, χωρίς να τους επιτρέπει το κράτος. Αν θέλετε τους ανέχεται»!

Ο ...«πλημμυροπαθής» Σημίτης!


«Εγώ αν μου πλημμύριζε τρεις φορές το σπίτι θα διαμαρτυρόμουν εντονότατα, θα ζητούσα από την πολιτεία να κάνει ό,τι είναι δυνατόν - και αυτή είναι η εντολή - για να μην υπάρξει πάλι το φαινόμενο, (και) θα περίμενα να μου έρθει μια αποζημίωση γι' αυτό».

Δεν πρόκειται για δήλωση κάποιου «θαλασσοπνιγμένου» εκεί στο Μοσχάτο. Πρόκειται για δήλωση-απάντηση του κ. Σημίτη την οποία έδωσε στις 8/9/2002, στη συνέντευξη Τύπου στη Διεθνή Εκθεση Θεσσαλονίκης, όταν ρωτήθηκε σχετικά για το αίσχος του Κηφισού...

Αυτά είχε να πει, τότε, ο πρωθυπουργός για την περίπτωση που κάποιος «Σημίτης» θα τον είχε «πνίξει» τρεις φορές μέσα σε τρεις μήνες. Είχε δεσμευτεί, είχε δοθεί «εντολή» - έτσι υποσχόταν - για να μη συμβεί ξανά το κακό. Και, όπως βλέπετε, οι «εντολές» του κ. Σημίτη ...εκτελέστηκαν. Πλήρως! Το «φαινόμενο» όχι μόνον επαναλήφθηκε, αλλά και οι πνιγμένοι ακόμα περιμένουν τις αποζημιώσεις (από τις προηγούμενες πλημμύρες)...

Υστερόγραφο: Οσοι επιθυμείτε να μάθετε τι θα έκανε ο κ. Σημίτης αν, παρά τις δηλώσεις κάποιου «Σημίτη», το σπίτι του ξαναπλημμύριζε (για 4η φορά!), θα σας παρακαλούσαμε θερμά να μην ενοχλείτε τον κ. Σημίτη με τέτοια κακεντρεχή ερωτήματα. Είναι προφανές, άλλωστε, ότι έχει δώσει «εντολές» ο άνθρωπος...

Το "Έγκλημα" στον Κηφισσό και ο "Μαραθώνιος"... αυτοκινητόδρομος

Συντάκτης : Σταυρογιάννη Λελούδα
--------------------------------------------------------------------------------
Η τρίτη κατά σειρά για φέτος και όχι... η τελευταία επίσκεψη αξιωματούχων της Διεύθυνσης Περιβάλλοντος της Κομισιόν, γίνεται στις 15 Νοεμβρίου. Στην προγραμματισμένη συνάντησή τους με τις ελληνικές αρχές θα ζητήσουν πληροφορίες και... υλικό για 21 υποθέσεις, από το πλήθος -ξεπερνούν τις 116- των καταγγελιών για παραβίαση ή μη ενσωμάτωση της κοινοτικής νομοθεσίας περιβάλλοντος από την Ελλάδα. Οι υποθέσεις αυτές, στην πλειοψηφία τους νέες, αφορούν κακή εφαρμογή των οδηγιών 85/337 και 97/11 περί εκτίμησης των επιπτώσεων ορισμένων σχεδίων δημοσίων και ιδιωτικών έργων στο περιβάλλον και των οδηγιών 79/409 για την προστασία της ορνιθοπανίδας και 92/43 που αφορά τους οικοτόπους ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος, Δίκτυο Natura 2000. Πρόκειται δε για περιπτώσεις που βρίσκονται σε "πρώιμο" στάδιο. Δηλαδή δεν έχει διαπιστωθεί η παραβίαση (προειδοποιητική επιστολή) και βεβαίως ούτε γίνεται κλήση σε συμμόρφωση μέσω αιτιολογημένης γνώμης, το τελευταίο στάδιο πριν από την παραπομπή στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο. Και αυτό, είτε επειδή οι καταγγελίες κατατέθηκαν σχετικά πρόσφατα είτε γιατί η Κομισιόν δεν τις προώθησε σκοπίμως για πολιτικούς λόγους, σε συνεννόηση ή όχι με την ελληνική κυβέρνηση. Πάντως, στον κατάλογο των προς συζήτηση θεμάτων κυριαρχούν οι περιπτώσεις όπου το ΥΠΕΧΩΔΕ κατασκευάζει έργα αδιαφορώντας προκλητικά για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις, ενώ οι Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων αντιμετωπίζονται ως τυπική υποχρέωση. Όσο για την τήρηση των περιβαλλοντικών όρων, δεν υφίσταται ουδείς μηχανισμός ελέγχου και επιβολής κυρώσεων. Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι η μετατροπή του Κηφισσού, του βασικού αποδέκτη ομβρίων του Λεκανοπεδίου, σε αυτοκινητόδρομο, με κοινοτική χρηματοδότηση, το οποίο, σύμφωνα με την καταγγελία που έχει κατατεθεί στην Κομισιόν, οι περιβαλλοντικές μελέτες του αφορούν... άλλο έργο!!! Με δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση και όχι τρεις και μια βοηθητική, όπως σχεδιάζεται να εκτελεστεί στο κομμάτι από την Πειραιώς μέχρι τις εκβολές του ποταμού. Ή η "κατασκευή της Μαραθώνιας διαδρομής", που για να καλύψουν το πλήθος των ανομιών και την παγκόσμια πρωτοτυπία κατασκευής... μαραθώνιου αυτοκινητόδρομου, η κυβέρνηση προσέφυγε σε πράξη νομοθετικού περιεχομένου.
Ο κατάλογος των θεμάτων που διαθέτει η "Α" έχει ως εξής:

Κακή εφαρμογή της οδηγίας περί επιπτώσεων ορισμένων έργων στο περιβάλλον:
\- Κατασκευή οδικού έργου στον Κηφισσό\
Διευκρινίσεις σχετικά με το εύρος κατάληψης του έργου. Οι ελληνικές αρχές απήλλαξαν το έργο από τη διαδικασία Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και εξέδωσαν την απόφαση ΕΠΟ 107924/30.5.2000 με το αιτιολογικό ότι οι τροποποποιήσεις του έργου δεν επιφέρουν ουσιαστικές επιπτώσεις στο φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον της περιοχής σε σχέση με τα ισχύοντα για το εγκεκριμένο έργο.
Άποψη της Επιτροπής (βάσει και των ισχυρισμών του καταγγέλλοντος): υπέρβαση της διακριτικής ευχέρειας που τους παρέχεται βάσει της Οδηγίας.
\- Κατασκευή της Μαραθώνιας διαδρομής\
Πληροφορίες σχετικά με την τροποποίηση της απόφασης ΕΠΟ 100905/13.7.2001 με Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου της 14ης Ιουνίου 2002. Επίσημη επιβεβαίωση από τις ελληνικές αρχές και πληροφορίες για την κύρωσή της.
\- Λειτουργία Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών "Ελευθέριος Βενιζέλος"\
Επιστολή της Επιτροπής της 12ης Ιουνίου 2002 με την οποία ζητούνται πληροφορίες για την τήρηση των περιβαλλοντικών όρων και για το εάν όλα τα έργα που εκτελούνται προβλέπονται από την απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΕΠΟ). Επίσης, ζητούνται τα ανάλογα αντίγραφα.
Ζητείται επιβεβαίωση από τις ελληνικές αρχές ότι το αεροδρόμιο διαθέτει όλες τις νόμιμες άδειες.
\- Χρυσωρυχεία στο Πέραμα Ν. Έβρου\
Ενημέρωση σχετικά με την εξέλιξη του έργου: διαβούλευση με το Ν.Σ. και το κοινό, καθώς και υιοθέτηση απόφασης ΕΠΟ.
\- Χρυσωρυχεία στις Σάπες\
Ενημέρωση σχετικά με την εξέλιξη του έργου: διαβούλευση με το Ν.Σ. και το κοινό, καθώς και υιοθέτηση απόφασης ΕΠΟ.
\- Εγκατάσταση εντατικής εκτροφής πουλερικών στον Δήμο Ιαλυσού\
\- Πολεοδομικές εργασίες στον Δήμο Άρτας\
Διευκρινίσεις σχετικά με τα έργα που καλύπτονται από την ΕΠΟ (ΚΥΑ 19551/1.7.1997):
α) Υπάρχουν ΜΠΕ και ΕΠΟ, πέραν αυτών το έργο του Πουρναρίου ΙΙ, για τα έργα διευθέτησης / αποκατάστασης που γίνονται μέσα στον χώρο της ευρείας κοίτης του Άραχθου (δημιουργία λίμνης, εκτεταμένα μπαζώματα από την πλευρά της Άρτας και της Βλαχέρνας για δημιουργία δρόμων, χώρων αθλοπαιδιών κ.λπ.), ή γίνονται βάσει μόνο της αρχιτεκτονικής προμελέτης;
β) Έχουν πραγματοποιηθεί τα αντιπλημμυρικά έργα προστασίας της περιοχής που είναι απαραίτητα προτού γίνουν οι προαναφερόμενες επεμβάσεις στην κοίτη;
\- Εκβάθυνση του λιμανιού του Πειραιά και διασπορά επικίνδυνων ουσιών (βυθοκορρημάτων) στις πλησίον θάλασσες\
Επιστολή της Επιτροπής της 8ης Οκτωβρίου 2002 με την οποία ζητούνται πληροφορίες για τα εξής θέματα:
* Εάν έχει προηγηθεί ΜΠΕ/ΕΠΟ
* Τα μέτρα τα οποία προτίθενται να λάβουν οι ελληνικές αρχές προκειμένου να αποφευχθεί η απόρριψη των ρυπογόνων φορτίων στον θαλάσσιο χώρο.
\- Λειτουργία εγκατάστασης χαλυβουργείου στον Αλμυρό Βόλου\

Προστασία φύσης

\Αχελώος\
Ενημέρωση σχετικά με την πρόοδο των έργων στο πλαίσιο συμμόρφωσης με την απόφαση του ΣτΕ.
Πληροφορίες αναφορικά με το εάν ο Αχελώος παραμένει προτεινόμενος τόπος κοινοτικής σημασίας (pSCI) και για το ποια περιοχή έχει προταθεί ως Ζώνη Ειδικής Προστασίας (SPA).
\Χρυσωρυχείο στη Χαλκιδική\
Σε συνέχεια των αποφάσεων του ΣτΕ (613, 614, 615/2002) που ακυρώνουν την ΕΠΟ και δημοσιεύθηκαν την 1η Μαρτίου, τι είδους μέτρα έχουν ληφθεί προκειμένου να συμμορφωθεί η ελληνική διοίκηση; Το έργο τελικά θα εγκαταλειφθεί;
\- Κατασκευή υδροηλεκτρικών εργοστασίων στην Ήπειρο (Βάλια Κάλντα)\
Πληροφορίες μεταξύ άλλων για: Το σημείο υδροληψίας του ΥΗΣ στο Ανήλιο κατασκευάζεται σε περιοχή προτεινόμενη για το Natura 2000 (GR 2130006) στην οποία απαντάται και η καφέ αρκούδα Ursus arctos. Το στοιχείο αυτό λήφθηκε επαρκώς υπόψη κατά την αδειοδότηση του έργου;
\- Προστασία της λιμνοθάλασσας του Κοτυχίου\
Δεδομένης της απόφασης του Νομάρχη (534/22.2.2002) για την παύση της λειτουργίας της χωματερής, είναι αναγκαίο να διευκρινιστεί:
* Πού διατίθενται (προσωρινά) τα απόβλητα του Δήμου Λεχαινών και εάν ξεκίνησαν οι εργασίες αποκατάστασης (ακριβές χρονοδιάγραμμα).
* Πώς προχωρά η διαχείριση αποβλήτων στον νομό, ειδικά αναφορικά με τη δημιουργία των 2 ΧΥΤΑ και του ΚΑΥ (ακριβές χρονοδιάγραμμα).
* Εάν έχει εγκριθεί η ΕΠΜ και πότε προβλέπεται να εκδοθεί το σχετικό Π.Δ. (ακριβές χρονοδιάγραμμα).
\- Κατασκευή εμπορικού λιμένα στον Μώλο Πάρου\
\- Εγκατάσταση αιολικών σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας στον νομό Εύβοιας\
* Πόσοι σταθμοί λειτουργούν εντός και εκτός της περιοχής NATURA; Οι αιτήσεις που εκκρεμούν μέσα σε ζώνη NATURA είναι 19. Είναι όλες μέσα στην ίδια περιοχή NATURA;
* Πόσοι προβλέπονται να δημιουργηθούν συνολικά (με βάση και τη δυναμικότητα του δικτύου της περιοχής). Έχει γίνει μελέτη για την ανάπτυξη του δικτύου ορθολογικά και για τη χωροθέτηση των γεννητριών.
* Αναφέρεται η ανάγκη παακολούθησης της ορνιθοπανίδας. Ποιος φορέας θα το αναλάβει και πώς θα χρηματοδοτηθεί;
\- Παράνομη και ανεξέλεγκτη βόσκηση αιγοπροβάτων στην Ικαρία\
\- Δηλητηρίαση του Μαυροπετρίτη στην Κρήτη\
\- Εγκατάσταση δεξαμενών αποθήκευσης καυσίμων στη λιμνοθάλασσα της Βάσοβας\
Πληροφορίες για τα εξής θέματα:
* Εάν έχουν εκπονηθεί ΜΠΕ/ΕΠΟ, μελέτη επικινδυνότητας, έκθεση ασφαλείας για τη διακίνηση των πετρελαιοειδών, και μελέτη με βάση το άρθρο 6, παράγραφος 3, της Οδηγίας 92/43/ΕΟΚ.
* Τη θέση των ελληνικών αρχών σε ό,τι αφορά τη συμβατότητα αυτών των δραστηριοτήτων (υποθαλάσσια γεωλογική αποθήκη 500 εκατομμυρίων Nm3 φυσικού αερίου, σταθμός συμπαραγωγής ηλεκτρισμού και θερμότητας τουλάχιστον 75 MW, επισκευαστήριο πλοίων, μονάδα τσιμέντου) με την ανάγκη προστασίας της λιμνοθάλασσας της Βάσοβας.
* Τις ενέργειες στις οποίες προτίθενται να προβούν οι ελληνικές αρχές ώστε να μην υποβαθμιστεί η λιμνοθάλασσα.
\- Δόμηση στον υγρότοπο του Αγίου Δημητρίου Αλοννήσου\
Πληροφορίες:
* Το είδος των ανεγειρόμενων κτισμάτων και εάν τα ανεγειρόμενα κτίσματα διαθέτουν τις απαραίτητες άδειες.
* Εάν οι ελληνικές αρχές εκτίμησαν δεόντως τα έργα αυτά ως προς τις επιπτώσεις του στον οικότοπο, λαμβανομένων υπόψη των στόχων διατήρησής του.
* Τις ενέργειες στις οποίες προέβησαν οι ελληνικές αρχές προκειμένου να προστατευθεί η προτεινόμενη για το δίκτυο NATURA 2000 περιοχή.
Επιπλέον, ζητούνται πληροφορίες για την ποιότητα πόσιμων νερών στην \Κάλυμνο,\ καθώς και για τις επιπτώσεις από τη λειτουργία λατομείου μαρμάρου στην κοινότητα \Μαρμαρά Ιωαννίνων.\
Αυγη 10/11/2002

Δεν υπάρχουν σχόλια: