Τετάρτη 26 Δεκεμβρίου 2007

ΡΕΜΑ ΠΡΟΦ. ΔΑΝΙΗΛ ΚΑΙ ΓΗΠΕΔΟ ΠΑΝΑΘΗΝΑΙΚΟΥ

Goal" 08:00 18/5

http://www.goalday.gr/article.asp?catid=10534&subid=2&pubid=493790

Το σχέδιο του «παλατιού»
Των ΚΩΣΤΑ ΜΑΝΩΛΙΟΥΔΑΚΗ & ΚΩΣΤΑ ΓΟΥΛΗ

Το γήπεδο του Βοτανικού (και, δη, το θέμα της «διπλής ανάπλασης») πέρασε από πολλά «κύματα», ωστόσο φαίνεται να έχει πάρει πλέον για τα καλά το... δρόμο του, με τους φίλους του «τριφυλλιού» να αδημονούν για την ολοκλήρωση των εργασιών, που θα σημάνει μία νέα «χρυσή» εποχή για τον Παναθηναϊκό.
Οι πρώτες μπουλντόζες μπήκαν στην περιοχή τον περασμένο μήνα (παρουσία του δημάρχου Νικήτα Κακλαμάνη) και σήμερα, λίγες εβδομάδες προτού εγκριθεί η πολεοδομική άδεια, το «Goal» σας παρουσιάζει αναλυτικά όλες τις κατευθύνσεις και τις λεπτομέρειες του σχεδίου του γηπέδου στο Βοτανικό και τη Λεωφόρο Αλεξάνδρας, που ενέκρινε πριν από λίγες ημέρες το ΔΣ του δήμου Αθηναίων.
Ενα από τα πρώτα στοιχεία που αποσαφηνίστηκαν στο σχέδιο που παρουσιάστηκε ήταν οι διαστάσεις του αγωνιστικού χώρου του νέου γηπέδου, οι οποίες ορίζονται στα 105Χ68 μέτρα (διαστάσεις που ισχύουν στο ΟΑΚΑ και σε όλα τα μεγάλα ευρωπαϊκά γήπεδα).
Από εκεί και πέρα, με βάση την περιφερειακή ζώνη ασφαλείας του αθλητικού χώρου, την επέκταση του χλοοτάπητα και τη βέλτιστη καμπύλη θέασης (η οποία εξαρτάται άμεσα από το ύψος και την απόσταση του πρώτου θεατή), ο «μεικτός» αγωνιστικός χώρος μέχρι την έναρξη των κερκίδων θα έχει συνολικά διαστάσεις 125Χ87 μέτρα.
Ασφάλεια και ζώνεςΣτο μεταξύ, η «διαμερισματοποίηση» των κερκίδων, με στόχο τη μη επικοινωνία μεταξύ τους και την ασφάλεια των φιλάθλων, οδηγούν εκ των πραγμάτων στη μη ένταξη θέσεων στις τέσσερις γωνίες και στο σχεδιασμό τεσσάρων αυτόνομων ενοτήτων κερκίδων. Από εκεί και πέρα, τα σχέδια περιλαμβάνουν και περιμετρικές ελεγχόμενες ζώνες κυκλοφορίας θεατών. Η πρώτη ζώνη θα βρίσκεται σε άμεση επαφή με το κτίριο, θα είναι ελεγχόμενη κατά τη διάρκεια των αγώνων και σε αυτή θα εισέρχονται θεατές αποκλειστικά με εισιτήριο.
Επίσης, θα υπάρχουν πολλά σημεία ελέγχου που θα αντιστοιχούν στην πύλη, που θα βρίσκεται σε άμεση απόσταση από το σημείο ελέγχου. Με αυτό τον τρόπο θα αποτρέπονται οι περιφερειακές κινήσεις θεατών, ιδίως στους αγώνες υψηλής επικινδυνότητας (ντέρμπι ελληνικού πρωταθλήματος) ή στα ευρωπαϊκά ματς, όπου οι έλεγχοι θα πρέπει να είναι πολλαπλάσιοι. Ενας δεύτερος έλεγχος θα εξασφαλίζει ότι οι θεατές θα εισέρχονται στο διάζωμα του εισιτηρίου τους. Τέλος, έξω από την περιμετρική ελεγχόμενη ζώνη θα υπάρχει και άλλη μία περιφερειακή ζώνη, στην οποία θα κινούνται οι θεατές, ώστε να προσεγγίσουν την πύλη του εισιτηρίου τους.
Το πρόβλημα με το ρέμα του Προφήτη Δανιήλ

Ενα από τα κύρια «αγκάθια» του γηπέδου στο Βοτανικό έχει να κάνει με το ρέμα του Προφήτη Δανιήλ. Στη σχεδιαζόμενη χωροθέτηση του νέου γηπέδου και των συνοδών εγκαταστάσεων εμφανιζόταν ως απαραίτητη η μετατόπιση και η διευθέτηση του τμήματος του ρέματος του Προφήτη Δανιήλ από την οδό Αγίου Πολυκάρπου έως την οδό Ορφέως, για μήκος περίπου 700 μέτρων. Στη συνέχεια, μετά από μία πιο προσεκτική ματιά των ειδικών, φάνηκε ότι λόγω ειδικών συνθηκών απαιτείται επέκταση της διευθέτησης για άλλα 500 μέτρα από την οδό Ορφέως ως τη Λ. Πέτρου Ράλλη.
Οι τελικές μελέτες, ωστόσο, έδειξαν ότι για λόγους ασφαλείας πρέπει να διατηρηθεί ανοικτή η κοίτη του ρέματος και να μετατραπεί σε πραγματικό αποδέκτη όμβριων υδάτων. Για να γίνουν, ωστόσο, τα παραπάνω, το ρέμα δεν πρέπει να καλυφθεί και το γήπεδο θα πρέπει να μετατεθεί προς τα βορειανατολικά. Ητοι, προς το εργοστάσιο της ΕΤΜΑ, προκειμένου να μη βρίσκεται εντός της κοίτης του ρέματος, αλλά σε αρκετά μεγάλη απόσταση από αυτό, όπως απαιτείται από τους σχετικούς κανονισμούς. Η παραπάνω «μετακίνηση» φαίνεται να δημιουργεί δύο νέα «προβλήματα», τα οποία καλούνται να επιλύσουν οι ειδικοί.
Το πρώτο είναι η έλλειψη ικανού χώρου γύρω από το γήπεδο (όπως αυτό απαιτείται) και το δεύτερο η δυσκολία πρόσβασης στο γήπεδο από τη Λεωφόρο Προφήτη Δανιήλ. Στις προτάσεις που έγιναν ήταν η μερική ή ολική κατεδάφιση του εργοστασίου της ΕΤΜΑ, προκειμένου να αναμορφωθεί το σχήμα του και να προκύψει ένα κτίριο, που δεν θα εμποδίζει την ορθολογική ανάπτυξη του γηπέδου. Και η πρόταση αυτή, πάντως, παραμένει προς το παρόν «ανοικτή» και την τελική απόφαση θα κληθεί να πάρει ο δήμος και η ΕΕΣ. Από εκεί και πέρα, χρειάζεται να γίνουν αρκετές ακόμη επιδιορθώσεις (κι από την ΕΥΔΑΠ) στις όχθες του ρέματος (αρκετά σημεία έχουν καταπατηθεί), σε φρεάτια, αποχετεύσεις, υδροροές, αγωγούς και αντιπλημμυρική προστασία.

Το εμπορικό κέντρο

«Κολλητά» στο ποδοσφαιρικό γήπεδο προβλέπεται η δημιουργία κτιρίου του Δήμου Αθηναίων, (37.000 τ.μ. και υπογείου 14.000 τ.μ., με μέσο ορόφων τα 5 μέτρα), το οποίο προορίζεται για εμπορικό κέντρο (με εμπορικά καταστήματα, τράπεζες, εστιατόρια, αναψυκτήρια, κέντρα διασκέδασης και αναψυχής, εγκαταστάσεις εμπορικών εκθέσεων κ.ά.). Για το εμπορικό κτίριο -ως γνωστόν- έχει προταθεί η αξιοποίηση του υφισταμένου κτιρίου της ΕΛΑΤΕΞ.
Τα δύο κτίρια θα «προσκολλούνται» και θα είναι έτσι προσαρμοσμένα, ώστε να υφίσταται η δυνατότητα στοάς και να ολοκληρώνεται η περιφερειακή κίνηση της πρώτης ελεγχόμενης ζώνης του γηπέδου. Το βορειοανατολικό τμήμα του γηπέδου θα αποτελεί την κύρια είσοδο του χώρου, καθώς από αυτό το σημείο θα προσέρχονται οι φίλαθλοι, που θα χρησιμοποιούν ως επί το πλείστον το ΜΕΤΡΟ (από την Πολυκάρπου). Από εκεί και πέρα, η έκταση μεταξύ του Δημοτικού Εμπορικού κτιρίου και της Αγίας Αννης θα χρησιμοποιηθεί ως χώρος στάθμευσης.
Δύο εναλλακτικές θέσειςΟι άνθρωποι που συνέταξαν την τεχνική μελέτη της «Διπλής Ανάπλασης» στο κομμάτι του Βοτανικού εξέτασαν δύο εναλλακτικές θέσεις του νέου γηπέδου. Και στις δύο το κτίριο του γηπέδου προσκολλάται στο εμπορικό κέντρο νοτιοδυτικά. Στην πρώτη το γήπεδο απομακρυνόταν από την οδό Αγίου Πολυκάρπου κατά 20 μέτρα.
Κάτι που ουσιαστικά απορρίφθηκε, αφού δημιουργεί στενότητα χώρου, ενώ η τοποθεσία του γηπέδου θα απέκρυπτε το Εμπορικό Κέντρο από την Ιερά Οδό. Ετσι αποφασίστηκε το κέντρο του γηπέδου να μετατεθεί ελαφρά νοτιοανατολικά, ώστε να προκύπτει η απαραίτητη απόσταση από την οδό Αγίου Πολυκάρπου. Η χωροθέτηση αυτή θεωρήθηκε βέλτιστη, καθώς επιτρέπει α) τη διατήρηση ελεύθερης ζώνης 40 μέτρων περιφερειακά του γηπέδου και β) τη βέλτιστη ανάδειξη του εμπορικού κέντρου από την Ιερά Οδό.
Δύο εκδοχές για το ΜουσείοΣε ό,τι αφορά τώρα τη λεωφόρο Αλεξάνδρας, στο αρχικό σχέδιο της «Διπλής Ανάπλασης» προβλέπεται η δημιουργία χώρων πρασίνου και αναψυχής, υπόγειου χώρου στάθμευσης 900 θέσεων περίπου, κτιρίων με συνοδευτικές εμπορικές χρήσεις 600 τ.μ. και εγκαταστάσεων μέγιστου εμβαδού 2.000 τ.μ. που θα φιλοξενούν το Μουσείο του Παναθηναϊκού (μαζί με κατάστημα πώλησης σχετικών ειδών και χώρους αναψυχής).
Από τους πρώτους μήνες που φάνηκε να προχωράει το θέμα του γηπέδου στο Βοτανικό, η αρχική πρόταση ήταν το «πράσινο» Μουσείο να αναγερθεί στο σημείο που βρίσκεται σήμερα η Θύρα 13, ως στοιχείο ιστορικής μνήμης. Στο σχέδιο που κατατέθηκε ωστόσο στο Δήμο Αθηναίων, υπάρχουν δύο εκδοχές. Η μία συμφωνεί με τις παραπάνω προδιαγραφές και μία άλλη «προτείνει» την ανέγερση του Μουσείου στις απέναντι θύρες (6-7) στην οδό Κυριακού (σε τοξοειδή μορφή, σαν αμφιθέατρο) και το γκρέμισμα της Θύρας 13!
Σύμφωνα με τους ειδικούς, η προτεινόμενη διαμόρφωση μπορεί να εφαρμοστεί και στις δύο περιπτώσεις, ωστόσο τον πρώτο και τελευταίο λόγο θα έχουν οι εμπλεκόμενοι φορείς και κυριότερα ο Δήμος Αθηναίων. Οι πληροφορίες, πάντως, αναφέρουν ότι τα στελέχη του δήμου δεν προτίθεται να... «αυθαιρετήσουν» και θα διατηρήσουν «ζωντανό» το πιο ιστορικό «κομμάτι» του «Απόστολος Νικολαϊδης».
Αποτύπωση στο έδαφοςΜια τρίτη πρόταση (και όχι τόσο πιθανή) ήταν η διατήρηση των δύο πρώτων κερκίδων σε όλη την ανάπτυξή τους (μαζί με τη σέντρα) και τη μια μεγάλη περιοχή ως πλακόστρωτο ή ακόμη και η αποτύπωσή τους στο έδαφος με διαφορετικά υλικά πλακόστρωσης. Επίσης, προβλέπεται η δημιουργία ενός ιστού βασικών πεζόδρομων σχήματος «Τ» με μία κυκλική διαμόρφωση του κόμβου στη θέση που βρίσκεται σήμερα η «σέντρα» του προς κατεδάφιση γηπέδου.
Στην υπόλοιπη επιφάνεια προβλέπεται η δημιουργία πάρκου με φύτευση χαμηλού και υψηλού πρασίνου, καθώς και ένα σύστημα δευτερευόντων πεζόδρομων ελεύθερου σχήματος. Οι είσοδοι-έξοδοι του υπόγειου χώρου στάθμευσης προβλέπονται επί της οδού Παναθηναϊκού, κοντά στη γωνία με τη §. Αλεξάνδρας, επί της οδού Τσόχα, κοντά στη γωνία με την οδό Παναθηναϊκού και στην οδό Κυριακού, κοντά στη γωνία με την Τσόχα.
Οι τρεις ζώνες στάθμευσηςΗ κυκλοφορία 40.000 θεατών κατά την έναρξη ή τη λήξη ενός αγώνα (ή άλλων εκδηλώσεων) απαιτεί σημαντικές εκτάσεις ελεύθερες, αλλά και τους κατάλληλους χώρους στάθμευσης, προκειμένου να μετακινούνται χωρίς προβλήματα οι φίλαθλοι. Οι χώροι στάθμευσης που έχουν σχεδιαστεί στο νέο γήπεδο του Βοτανικού στοχεύουν στην εξυπηρέτηση του νέου γηπέδου, του εμπορικού κέντρου, αλλά και της ευρύτερης περιοχής.
Σε ό,τι αφορά το γήπεδο, θα δημιουργηθούν θέσεις στάθμευσης: α) Σε μία ζώνη εντός της εγκατάστασης, β) σε μία δεύτερη ζώνη στην άμεση περιφέρεια και γ) σε μία τρίτη ζώνη στην ευρύτερη περιοχή. Μια λογική που ακολουθείται σήμερα σε όλο τον κόσμο, προκειμένου η έλευση και η αποχώρηση των θεατών να γίνεται άνετα και πιο λειτουργικά, χωρίς παρεμπόδιση (και κυρίως συμφόρηση). Η χωροθέτησή τους σε κλιμακωτή απόσταση επιτρέπει τη διάχυση των κινήσεων των αυτοκινήτων και στους τρεις κύριους κυκλοφοριακούς άξονες της περιοχής (λεωφόρος Αθηνών, Ιερά Οδός, Πέτρου Ράλλη).
Μνημειακός χαρακτήραςΚοντά στις εγκαταστάσεις του νέου γηπέδου θα επιλεγούν σημεία, τα οποία θα διαμορφωθούν με τα στοιχεία της σύγχρονης αστικής πλατείας. Σε αυτές τις περιοχές θα επιδιώκεται η ανάδειξη του κεντρικού στοιχείου του χώρου, που δεν είναι άλλο από το γήπεδο. Για το λόγο αυτό θα χρησιμοποιηθούν ως σχεδιαστικές γραμμές αναφοράς ομόκεντροι κύκλοι με κέντρο το κέντρο του γηπέδου και δημιουργούνται άξονες προοπτικής που κατευθύνονται στο κέντρο του κτιρίου. Κατά μήκος της κύριας εισόδου θα προβάλλεται η διαχρονική πορεία του Παναθηναϊκού, καθώς προβλέπονται σημεία εγκατάστασης στοιχείων αναφοράς στις σημαντικές στιγμές της ομάδας, τονίζοντας έτσι το μνημειακό χαρακτήρα του χώρου. Για το σκοπό αυτό, μάλιστα, από το ρυμοτομικό σχέδιο έχει προβλεφθεί ένας διάδρομος 70 μέτρων.
Το γήπεδο μπάσκετΣτη δεύτερη φάση ανάπτυξης του σχεδίου προβλέπεται η κατασκευή κλειστού γηπέδου μπάσκετ που θα στεγάσει την ΚΑΕ Παναθηναϊκός. Μαζί με τα ερασιτεχνικά τμήματα της ομάδας που προβλέπεται να ενταχθούν στο περίγραμμα του ποδοσφαιρικού γηπέδου (όπως είναι τώρα στη Λεωφόρο), ενοποιούνται οι κύριες εγκαταστάσεις της ομάδας. Το κτίριο του μπάσκετ θα χωροθετηθεί ανατολικά του ποδοσφαιρικού γηπέδου και της νέας λεωφόρου Προφήτη Δανιήλ.
Οι εταιρείεςΣτην περιοχή του Βοτανικού δραστηριοποιούνται πολλές μεταφορικές εταιρείες με προορισμούς προς όλα τα μέρη της Ελλάδος και συνεπώς η καθημερινή κίνηση οχημάτων βαρέως τύπου (νταλίκες, φορτηγά κ.λπ.) έχουν καταντήσει το εσωτερικό οδικό δίκτυο σε πολύ κακή κατάσταση, ενώ παράλληλα μερικές από τις υπάρχουσες οδούς είναι ακόμη χωματόδρομοι. Σύμφωνα με τον προγραμματισμό των ανθρώπων του δήμου, οι μεταφορικές εταιρείες θα πρέπει να έχουν αναχωρήσει έως το πρώτο εξάμηνο του 2008.
Ο νέος άξοναςΒάσει του σχεδίου ο Βοτανικός και η περιοχή του Ελαιώνα εντάσσονται στο νέο άξονα της πόλης, όπως αυτός επεκτείνεται από τα δυτικά. Η Ιερά Οδός αποτελεί την ιστορική φυσική προέκταση της κεντρικής περιοχής προς τον Ελαιώνα, αλλά και τους δυτικούς δήμους της πρωτεύουσας. Η περιοχή της ανάπλασης εκτείνεται μεταξύ των βασικών καθέτων προς τη λεωφόρο Κηφισού αρτηριών της Ιεράς Οδού και της Πέτρου Ράλλη και ορίζεται από τις οδούς Αγίας Αννης, Αγίου Πολυκάρπου, Δημαράκη και Ορφέως.

Δεν υπάρχουν σχόλια: