Πέμπτη, 15 Νοεμβρίου 2007

Το καζανάκι της Αθήνας

Ανολοκλήρωτα έργα και διαβρώσεις στα τοιχία του μολυσμένου Κηφισού καταγγέλλει η Νομαρχία Πειραιά, κινδυνολογώντας για υπερχείλισή του
Οι λαμαρίνες, παρατημένες εκεί από την παράδοση του οδικού έργου του Κηφισού, συμβάλλουν στη συγκράτηση φερτών υλικών και στερεών αποβλήτων
Το καζανάκι της Αθήνας
Του ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΚΥΡΙΑΚΟΠΟΥΛΟΥ
Ο αρχαίος ποταμός Κηφισός που έχει καταντήσει καζανάκι της σημερινής πρωτεύουσας κινδυνεύει για ακόμα μία φορά να βουλώσει και να ξεχειλίσει.

Η νοοτροπία τού πετάμε και «να το πάρει το ποτάμι», σε συνάρτηση με αρκετές κακοτεχνίες έργων που έχουν γίνει, βρίσκει πολλές φορές τα νερά του Κηφισού άνευ διεξόδου. Η δε ρύπανση από παράνομες συνδέσεις αγωγών αποβλήτων καθιστούν τον ποταμό μια δύσοσμη, ανθυγιεινή εστία που απειλεί παράλληλα και το θαλάσσιο οικοσύστημα του Αργοσαρωνικού αφού εκεί βρίσκονται οι εκβολές του. Η Νομαρχία Πειραιά αναφέρει ότι «μπορεί να επαναληφθούν φαινόμενα υπερχείλισης του Κηφισού ποταμού ύστερα από έντονες βροχοπτώσεις, εξαιτίας ελλείψεων και παραλείψεων», θέτοντας έτσι σε κίνδυνο περιουσίες και ανθρώπινες ζωές. Το παραπάνω προκύπτει από αυτοψία που διενήργησε μικτό κλιμάκιο ελεγκτών της νομαρχίας και μεταξύ άλλων εντόπισε σημαντικές διαβρώσεις, ανολοκλήρωτη θεμελίωση των τοιχίων και στις δύο όχθες, ενώ στην κοίτη του ποταμού εγκαταλελειμμένα σίδερα, πέτρες και διαβρωμένες λαμαρίνες που λειτουργούν ως ανάχωμα σε κάθε είδους φερτά υλικά - κυρίως σε περιόδους έντονων βροχοπτώσεων. Συγκεκριμένα καταγράφεται στην αυτοψία ότι «στη συμβολή της οδού Πειραιώς με τον Κηφισό προς την πλευρά του δυτικού Πειραιά υπάρχει άνοιγμα υπερχείλισης στο τοιχίο της κοίτης και ράμπα πρόσβασης τα οποία αποτελούν μέρος του έργου που δεν έχει περαιωθεί. Εκατέρωθεν του ανοίγματος του τοιχίου δεν έχει συνεχιστεί η θεμελίωσή του και διαβρώνεται το υπάρχον υπόσκαφο τμήμα του εδάφους». Σε άλλα σημεία αναφέρεται ότι δεν έχει συνεχιστεί η θεμελίωση των τοιχίων με αποτέλεσμα να διαβρώνεται το υπάρχον τμήμα του εδάφους, ενώ οι διαβρωμένες λαμαρίνες μήκους περίπου 160 μέτρων στο μέσον, περίπου, της κοίτης του ποταμού έχουν απομείνει από την κατασκευή του έργου, συμβάλλοντας έτσι στη συγκράτηση φερτών υλικών.

Για «μηδενική ανταπόκριση του ΥΠΕΧΩΔΕ» στα τεράστια περιβαλλοντικά προβλήματα του Πειραιά κάνει λόγο ο νομάρχης Πειραιά Γιάννης Μίχας επισημαίνοντας ότι «οι σημαντικές ελλείψεις που εκκρεμούν από την κατασκευή του έργου καθιστούν τα συγκεκριμένα σημεία ιδιαίτερα επισφαλή. Ο κίνδυνος υπερχείλισης είναι ορατός, γι' αυτό η πολιτεία πρέπει να λάβει άμεσα μέτρα πριν να είναι αργά».Ωστόσο για το θέμα της ρύπανσης του ποταμού είναι μάλλον ανεπιστρεπτί αργά. Συχνές είναι οι καταγγελίες και τα παράπονα των κατοίκων όμορων δήμων που υποφέρουν από τη δυσοσμία και ανησυχούν για τις επιπτώσεις στη δημόσια υγεία. Παλαιότερη έκθεση ελεγκτών της Νομαρχίας Πειραιά συνοδεύεται με χαρακτηρισμούς όπως «ελαιώδης οσμή, πέραν του συνήθους ρύπανση των υδάτων, μεγάλα τεμάχια γαλακτοποιημένων ελαιωδών αποβλήτων, χρώμα υδάτων σκούρο πράσινο με έντονη θολερότητα». Ρύπανση που επιβεβαιώνεται με μακροσκοπική παρατήρηση και έχει αποδέκτη τη θάλασσα. «Παρακείμενες στον Κηφισό ποταμό βιομηχανίες έχουν συνδέσει παρανόμως τους αγωγούς των αποβλήτων τους με εκείνες των ομβρίων της ΕΥΔΑΠ, με αποτέλεσμα ο Κηφισός να έχει μετατραπεί σε έναν αγωγό όπου ευδοκιμούν μικρόβια και ρύπανση», αναφέρεται από τη νομαρχία, ενώ οι αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΠΕΧΩΔΕ και της ΕΥΔΑΠ «δυστυχώς εξακολουθούν να κωφεύουν συστηματικά», καταλήγουν.
ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 15/11/2007

Δεν υπάρχουν σχόλια: