Παρασκευή 5 Οκτωβρίου 2007

H Κομισιόν "επιλαμβάνεται "των έργων στον Κηφισό

H Κομισιόν "επιλαμβάνεται "των έργων στον Κηφισό

Ανοιχτό αφήνει το ενδεχόμενο ελέγχου της διαδικασίας εκτέλεσης των έργων στον Κηφισό σε σχέση με την τήρηση της κοινοτικής νομοθεσίας, η Κομισιόν, αρχής γενομένης από την περίοδο 1994-99 όπως προκύπτει από απάντηση του αρμόδιου επιτρόπου στην ερώτηση του ευρωβουλευτή του ΣΥΝ Α. Αλαβάνου ο οποίος μετά τις απανωτές πλημμύρες του καλοκαιριού ζητούσε να πληροφορηθεί αν είχαν υποβληθεί όλες οι απαραίτητες τεχνικές και περιβαλλοντικές μελέτες και αν εφαρμόστηκαν όλα τα μέτρα για την προστασία των παρακηφίσιων περιοχών κατά τη διάρκεια εκτέλεσης του έργου. Ο κ. Μπαρνιέ αφού αναφέρει ότι το έργο είναι ενταγμένο στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα "οδικοί άξονες" του Β' ΚΠΣ και του Γ' επισημαίνει "επειδή η αξία του έργου υπερβαίνει τα 50 εκ. ευρώ η επιτροπή θα ζητήσει από τις ελληνικές αρχές πληροφορίες σχετικά με την τήρηση της κοινοτικής νομοθεσίας όπως προβλέπεται από τα άρθρα 25 και 26 του κανονισμού (ΕΚ) αριθμ. 1260/1999, περί γενικών διατάξεων για τα Διαρθρωτικά Ταμεία. Όσον αφορά την περίοδο 1994-1999, από την επιτροπή θα διεξαχθεί παρόμοια εξέταση στη διάρκεια κλεισίματος του Ε.Π. "Όπως υπογραμμίζεται σε σχετική ανακοίνωση τα εν λόγω άρθρα του κανονισμού που αναφέρονται στην έγκριση και εφαρμογή των παρεμβάσεων, το κράτος - μέλος ενημερώνει και διαβιβάζει στην επιτροπή όλες τις πληροφορίες οι οποίες αφορούν: τη φύση και την περιγραφή του έργου, το δημοσιονομικό πλαίσιο και τη γεωγραφική θέση, το χρονοδιάγραμμα εκτέλεσης και τα στοιχεία που επιτρέπουν να εκτιμηθούν αφενός οι επιπτώσεις στο περιβάλλον και η εφαρμογή των αρχών της προφύλαξης, της αποκατάστασης των περιβαλλοντικών ζημιών αφετέρου της τήρησης της κοινοτικής νομοθεσίας περιβάλλοντος. Ο Α. Αλαβάνος επισημαίνει επίσης ότι "ερωτηματικά προκύπτουν και για τις ευθύνες της ίδιας της επιτροπής για θα εξετάσει τόσο καθυστερημένα αν τηρήθηκε η κοινοτική νομοθεσία όταν το έργο ξεκίνησε να χρηματοδοτείται από το Β' ΚΠΣ".Κηφισός: Τριάντα χρόνια μελετώνΜε την ευκαιρία ας δούμε για μία ακόμη το ιστορικό των μελετών για το έργο του Κηφισού.Στις αρχές της δεκαετίας του 1970 εκπονήθηκε η πρώτη μελέτη για τη μετατροπή του Κηφισού ποταμού σε αυτοκινητόδρομο, ένα έργο συνολικού μήκους 11 χιλιομέτρων. Η μελέτη ήταν ενιαία και αφορούσε στο αντιπλημμυρικό έργο ενώ αργότερα ακολούθησε εκείνη για το οδικό έργο. Καμία από τις παραπάνω δεν εφαρμόστηκε και από το 1983 άρχισαν να γίνονται μελέτες που αφορούσαν τμήματα του έργου. Η τύχη τους όμως, ήταν ίδια με τις πρώτες. Το 1988 ολοκληρώθηκε η μελέτη για το τμήμα από την παραλιακή λεωφόρο Ποσειδώνος έως τη Λαχαναγορά. Στο μεταξύ, στις αρχές της δεκαετίας του 1980 υλοποιήθηκε, χωρίς να έχουν ολοκληρωθεί οι μελέτες, το βασικότερο τμήμα του έργου, η εκβολή του ποταμού στη θάλασσα. Το αποτέλεσμα ήταν να κατασκευαστεί εκ νέου αφού δημιουργούσε πλημμυρικά φαινόμενα.Η μελέτη για το τμήμα της Κηφισού, από τη Λαχαναγορά έως τις Τρεις Γέφυρες, τόσο για το οδικό όσο και για το αποχετευτικό έργο, ανατέθηκε το 1988. Οι οριστικές μελέτες εγκρίθηκαν σταδιακά από το 1993 έως και το 2000. Το 1996 ωστόσο, αποφασίστηκε να μην καλυφθεί ο Κηφισός στο τμήμα του από την Ποσειδώνος έως την Αγ. Άννης. Έτσι, ανατέθηκε μελέτη επανεξέτασης των υφιστάμενων μελετών ενώ το 1998 ανατέθηκε νέα, συμπληρωματική μελέτη για το ίδιο τμήμα. Οι οριστικές μελέτες οδοποιίας εγκρίθηκαν το 1999 και αυτές των τεχνικών έργων το Φεβρουάριο του 2001. Τα τεχνικά δεδομένα του τελευταίου τμήματος, μήκους 3 χιλιομέτρων πάντως, αλλάζουν πάλι. Οι συνεχείς μελέτες και αλλαγές στο έργο είχαν ως αποτέλεσμα τη σημαντική αύξηση του κόστους κατασκευής του. Σημειώνεται επίσης ότι, ο αρχικός σχεδιασμός προέβλεπε την κατασκευή της Κηφισού με δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση και μία λωρίδα έκτακτης ανάγκης, στο τμήμα από την Ποσειδώνος έως την Πειραιώς. Σήμερα όμως, υπάρχουν τρεις λωρίδες κυκλοφορίας και μία έκτακτης ανάγκης. Το μόνο σταθερό στην περίπτωση του Κηφισού ήταν η διατομή που προέβλεπε η αρχική μελέτη, η οποία και διατηρήθηκε και η εμμονή της πολιτείας να κατασκευάσει ένα οδικό έργο στα τέλη της δεκαετίας του 1990 και τις αρχές του 21ου αιώνα με την λογική της δεκαετίας του 1970 που αυτό πρωτοσχεδιαστικέ. ΥΠΕΧΩΔΕ: Νέες αλλαγές στα έργα του ΚηφισούΤροποποιήσεις στον τρόπο κατασκευής των γεφυρών του Κηφισού στις περιοχές του Ρέντη και του Μοσχάτου ανακοίνωσε, όπως είναι γνωστό, η υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Βάσω Παπανδρέου στης 7/10/2002.Συγκεκριμένα, καταργούνται τα μεσόβαθρα όλων των γεφυρών και στο εξής όλες οι γέφυρες θα εδράζονται μόνο στα ακρόβαθρα.Θα χρησιμοποιηθούν προσωρινές γέφυρες για να γκρεμιστούν οι παλιές ενώ θα αλλάξει επίσης, ο τρόπος κατασκευής και στήριξης των ισόπεδων γεφυρών που είναι κάθετες στο ποτάμι. Το γκρέμισμα της γέφυρας της Αγίας Άννης θα ολοκληρωνόταν τις επόμενες ημέρες από τις υπουργικές εξαγγελίες (η μισή γέφυρα στέκει ακόμη στην θέση της) και αυτή της Λάμπρου Κατσώνη έως το τέλος Οκτωβρίου. Η προσωρινή γέφυρα του ΗΣΑΠ θα είναι έτοιμη μέχρι το τέλος Νοεμβρίου και η οριστική το Μάρτιο του 2003.Για την Πειραιώς, δύο γέφυρες τύπου Μπέλεϊ, οι οποίες θα νοικιαστούν, θα έχουν τοποθετηθεί έως τα μέσα Δεκεμβρίου προκειμένου να γκρεμιστεί η σημερινή τσιμεντένια γέφυρα και να αρχίσει η κατασκευή της καινούργιας. Αυτή αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Απρίλιο του 2003 ενώ ένα μήνα νωρίτερα, θα είναι έτοιμη και η νέα γέφυρα στην οδό Αγίου Ιωάννη Ρέντη. Όπως τόνισε η κα. Παπανδρέου, το σύνολο του έργου διαπλάτυνσης του Κηφισού και των οδικών προσβάσεων θα είναι έτοιμο τον Απρίλιο του 2004Όπως έχουμε γράψει και σε άλλο σημείωμα μας κανένα από τα έργα που είχαν προγραμματισθεί δεν έχουν αρχίσει, ουσιαστικά, ακόμη, παρ όλες τις δεσμεύσεις ότι κάποια από αυτά θα είχαν τελειώσει στο τέλος του Οκτώβρη ενώ με βάση το έγγραφο που έφερε στο φως οι Επιτροπή Κατοίκων Μοσχάτου Ν. Φαλήρου ενάντια στο οδικό έργο στον Κηφισό μέσα από την εφημερίδα μας, το συνολικό έργο προβλέπεται να ολοκληρωθεί στις 31/12/2006 παρ όλα όσα διατείνεται η κα υπουργός.ΓΕΩΤΕΧΝΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΕΛΛΑΔΑΣ Ανύπαρκτος ο σχεδιασμός αντιπλημμυρικής προστασίας στην Αττική «Ωρολογιακή βόμβα» η πλήρης κάλυψη του ΚηφισούΗ γύμνια της Αττικής από σχεδιασμό και έργα αντιπλημμυρικής θωράκισης αποκαλύφθηκε, για άλλη μια φορά, κατά τη συνέντευξη Τύπου που έδωσαν οι εκπρόσωποι του Γεωτεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΓΕΩΤΕΕ), στο πλαίσιο της διοργάνωσης ημερίδας με θέμα «Οι πλημμύρες της Αττικής: Τα αίτια και οι προτάσεις αντιμετώπισης», που πρόκειται να γίνει στα τέλη Νοέμβρη.Η κοίτη του Κηφισού δεν αντιμετωπίστηκε στη βάση ενός ολοκληρωμένου σχεδιασμού που να λαμβάνει υπόψη όλες τις τεχνικές και γεωτεχνικές παραμέτρους, τόνισαν οι εκπρόσωποι του ΓΕΩΤΕΕ, που χαρακτήρισαν «ωρολογιακή βόμβα» έτοιμη να εκραγεί την ενδεχόμενη πλήρη κάλυψη του Κηφισού, καθώς, όπως τόνισαν, «οποιαδήποτε προσχωτική δράση θα θέσει την κλειστή κοίτη του υπό καθεστώς αγωγού υπό πίεση»!Οι εκπρόσωποι του ΓΕΩΤΕΕ δε δίστασαν να χαρακτηρίσουν ανεύθυνη τη στάση των κυβερνώντων και των άλλων αρμοδίων: «Ακόμη και οι πρόσφατες πλημμύρες - τόνισαν - αντί να εκληφθούν σαν σήμα κινδύνου, έγιναν αιτία να ακουστούν κάθε είδους δικαιολογίες για δευτερεύοντα θέματα (π.χ. μετεωρολογική πρόβλεψη), που οδηγούν στο συμπέρασμα ότι η ανεύθυνη στάση των αρμοδίων φορέων συνεχίζεται. Φαίνεται πως η πολιτεία ακόμη δεν κατανόησε το αυτονόητο, ότι δηλαδή το πρόβλημα του Κηφισού, όπως και των άλλων χειμάρρων, δεν είναι πρόβλημα αντιμετώπισης μιας στιγμιαίας χρονικά παροχετευτικής αδυναμίας των κοιτών, αλλά πρόβλημα προσαρμογής τους στην εκάστοτε μεταβαλλόμενη λειτουργία και δυναμική των λεκανών απορροής τους».Ακόμη πιο ανησυχητικό είναι ότι οι ίδιοι πρόβλεψαν πως παρά τα έργα οι κίνδυνοι ακόμη πιο καταστρεπτικών πλημμυρών είναι πολύ πιθανοί. «Αν δεν κατανοήσουμε - τόνισαν - ότι τα εμφράγματα του Κηφισού οφείλονται αποκλειστικά στην κακή αντιμετώπιση του γεωϋποθέματος της λεκάνης απορροής του, τότε καμιά τοπική παρέμβαση δεν πρόκειται να ηρεμήσει την πλημμυρική μανία του. Απεναντίας, και αυτό είναι το πιο ανησυχητικό, ενδεχόμενες τοπικές λύσεις- μπαλώματα, που δεν εντάσσονται σε ένα γενικό πλαίσιο υδρονομικής απόσβεσης του πλημμυρικού-στερεομεταφορικού δυναμικού (Κηφισός), μετατοπίζουν μεν το πρόβλημα χρονικά, αλλά του προσδίδουν μεγαλύτερη καταστρεπτική δυναμική».Το πρόβλημα των πλημμύρων δεν περιορίζεται μόνο στον Κηφισό, αφορά στο σύνολο των λεκανών απορροής, που δέχονται έντονες οικιστικές πιέσεις, δήλωσαν οι εκπρόσωποι του ΓΕΩΤΕΕ, προσθέτοντας ότι κατά συνέπεια το θέμα του αντιπλημμυρικού σχεδιασμού είναι ζήτημα ολοκληρωμένου σχεδιασμού, που αφορά, μεταξύ άλλων, στο σχεδιασμό περιαστικού και αστικού πρασίνου και στην κατασκευή έργων συγκράτησης επιφανειακών απορροών και τεχνικού σχεδιασμού εμπλουτισμού.Όπως πρόσθεσαν, η γύμνια της πολιτικής αντιπλημμυρικής προστασίας στην Αττική φαίνεται και από το γεγονός ότι για το διάστημα 2002-2006 έχουν ενταχθεί, εκτός αυτών που γίνονται στον Κηφισό, αντιπλημμυρικά έργα ύψους μόνο 14,5 δισ. δρχ., ενώ για τη διαχείριση των υδάτινων πόρων του Λεκανοπεδίου οι πόροι που θα διατεθούν είναι... μηδενικοί!

Δεν υπάρχουν σχόλια: