http://www.autotriti.gr/AUTOTRITI/_magazine/viewthema_AUTOTRITI.asp?id_thema=34901
Αφιέρωμα
ΡΕΠΟΡΤΑΖ : Το πρόβλημα του Κηφισού
Το… ποτάμι των στεναγμών…
Ένας από τους σημαντικότερους οδικούς άξονες του λεκανοπεδίου, η Λεωφόρος Κηφισού, αποτελεί καθημερινά πεδίο ταλαιπωρίας για πολλές χιλιάδες οδηγούς, που συνωστίζονται μέσα στα αυτοκίνητά τους στην προσπάθειά τους να την διασχίσουν. Οι αρμόδιοι δείχνουν να αδιαφορούν απέναντι σε μία κατάσταση που διογκώνεται μέρα με τη μέρα. Τι θα μπορούσε να γίνει για να βελτιωθεί η κατάσταση; Τι είναι εφικτό και δε γίνεται;
Μιάμιση ώρα από το Φάληρο μέχρι τον Άγιο Στέφανο
Αφιέρωμα
ΡΕΠΟΡΤΑΖ : Το πρόβλημα του Κηφισού
Το… ποτάμι των στεναγμών…
Ένας από τους σημαντικότερους οδικούς άξονες του λεκανοπεδίου, η Λεωφόρος Κηφισού, αποτελεί καθημερινά πεδίο ταλαιπωρίας για πολλές χιλιάδες οδηγούς, που συνωστίζονται μέσα στα αυτοκίνητά τους στην προσπάθειά τους να την διασχίσουν. Οι αρμόδιοι δείχνουν να αδιαφορούν απέναντι σε μία κατάσταση που διογκώνεται μέρα με τη μέρα. Τι θα μπορούσε να γίνει για να βελτιωθεί η κατάσταση; Τι είναι εφικτό και δε γίνεται;
Μιάμιση ώρα από το Φάληρο μέχρι τον Άγιο Στέφανο
Καθημερινές προσωπικές μας εμπειρίες από την πολύπαθη λεωφόρο καταδεικνύουν από πρώτο χέρι την οριακή κατάσταση στην οποία βρίσκεται η πόλη μας και συγκεκριμένα λεωφόροι όπως αυτή του Κηφισού. Το μποτιλιάρισμα των 6-7 χιλιομέτρων είναι μία απλή καθημερινότητα, ενώ αν συμβεί το παραμικρό ατύχημα ή όταν βρέχει, επικρατεί σωστή "κόλαση". Μόνο με αυτή τη λέξη μπορεί κανείς να περιγράψει το γεγονός, ότι πολλές φορές έχουμε "χάσει" μιάμιση ώρα από τη ζωή μας, για να φτάσουμε από τον Πειραιά μέχρι τον Αγ. Στέφανο.
Συνεχής αύξηση κυκλοφοριακού φόρτου
Ενδεικτικά της προβληματικής κατάστασης που επικρατεί στη λεωφόρο Κηφισού, είναι τα στοιχεία που δημοσιεύει κατά καιρούς το Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας του Υ.ΠΕ.ΧΩ.ΔΕ. Το Σεπτέμβρη του 2006, ο φόρτος στη λεωφόρο, στο ύψος της οδού Αχαρνών, στο ρεύμα με κατεύθυνση προς Λαμία, φτάνει στα 5.810 οχήματα, ενώ στο εισερχόμενο ρεύμα φτάνει στα 6.180 οχήματα. Σε σχέση με τον Ιανουάριο του ίδιου έτους, αυτό μεταφράζεται σε αύξηση του κυκλοφοριακού φόρτου κατά 10% και σε μείωση της μέσης ωριαίας ταχύτητας κατά 10%. Τιμές μάλλον ανατριχιαστικές, αν σκεφτούμε ότι οι ποσοστιαίες αυτές μεταβολές αναφέρονται σε χρονικό διάστημα 9 μηνών, εντός του ίδιο ημερολογιακού έτους! Βέβαια, η αιτία για όλο αυτό είναι προφανής. Οι 4 λωρίδες κυκλοφορίας γίνονται 3 σε κομβικά σημεία, όπως στις εξόδους για την Αχαρνών για παράδειγμα. Εκεί, οι Έλληνες έχουμε την τάση να συνωστιζόμαστε παράλληλα και όχι ο ένας πίσω από τον άλλον, δημιουργώντας αυτό που όλοι θα θέλαμε να αποφύγουμε. Το πρόβλημα εντοπίζεται κυρίως στη Μεταμόρφωση στο ύψος της Renault όπου δεν έχει γίνει καμία προσπάθεια διαπλάτυνσης.
Αρκετές βιομηχανίες, μικρές και μεγάλες, φιλοξενούνται εκατέρωθεν της λεωφόρου Κηφισού. Βιομηχανικές ζώνες
Αρκετές βιομηχανίες, μικρές και μεγάλες, φιλοξενούνται εκατέρωθεν της λεωφόρου Κηφισού. Βιομηχανικές ζώνες
Την τελευταία δεκαετία, πολλές περιοχές εκατέρωθεν της Εθνικής οδού Αθηνών-Λαμίας, μετά τη Renault, έχουν αναπτυχθεί σε βιομηχανικές ζώνες με πολλούς πυρήνες. Τρανά παραδείγματα οι περιοχές του Κόκκινου Μύλου, των Λυμάτων, της Βαρυμπόμπης, της Οινόης, του Κρυονερίου κ.λ.π. Εκεί απασχολούνται χιλιάδες εργαζόμενοι, οι οποίοι αποτελούν και το μεγαλύτερο μέρος των οδηγών που συναντά κανείς στο καθημερινό μποτιλιάρισμα. Σε αυτούς προστίθενται και τα εκατοντάδες φορτηγά όλων των κατηγοριών, που διέρχονται από τη συγκεκριμένη οδό καθημερινά, όπου δημιουργείται ένα "κοκτέιλ" αποτυχημένου σχεδιασμού και ανύπαρκτης κρατικής μέριμνας.
Πεδίο ατυχημάτων
Πεδίο ατυχημάτων
Όπως είναι λογικό, από ένα δρόμο που διέρχονται καθημερινά πάνω από 100.000 οχήματα δε θα μπορούσαν να λείψουν και τα ατυχήματα. Αν προσθέσουμε και το γεγονός, ότι σε πολλά σημεία η κατάσταση της οδού είναι απαράδεκτη (κακή ποιότητα οδοστρώματος, αρνητική κλήση του δρόμου κ.λ.π), έχουμε να κάνουμε με μία από τις πιο "θανατηφόρες" οδούς του λεκανοπεδίου. Σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία της Τροχαίας, το 2006 έλαβαν χώρα επί της λεωφόρου Κηφισού 78 ατυχήματα με 76 ελαφρά τραυματίες, αλλά και 8 νεκρούς. Το πρώτο τετράμηνο του 2007 έχουν καταγραφεί από την Τροχαία 6 ατυχήματα, με 6 ελαφρά τραυματίες και 2 νεκρούς.
Εστία ρύπανσης
Οι κάτοικοι της περιοχής του Μοσχάτου εναντιώθηκαν εξ αρχής στην ιδέα της κατασκευής του κομματιού, που ενώνει την Παραλιακή Λεωφόρο με τη Λεωφόρο Κηφισού, το 2001. Κάποια από τα επιχειρήματα που εξέθεσαν, ακόμα και στην Ευρωβουλή, είναι απόλυτα λογικά και αναδεικνύουν προβληματικές περιβαλλοντικές παραμέτρους του Κηφισού, που σχετίζονται έμμεσα με το κυκλοφοριακό. Ένα σημαντικό, λοιπόν, πρόβλημα, που προκαλείται από τη μόνιμα μποτιλιαρισμένη οδό, είναι αυτό της ηχορύπανσης. Για το συγκεκριμένο κομμάτι του δρόμου, μελέτες του ΥΠΕΧΩΔΕ έδειξαν, πως η "στάθμη" του ήχου φτάνει -ίσως και να ξεπερνά- τα 81db, την ώρα που το θεσμοθετημένο όριο ηχοστάθμης L10 είναι 70 db. Αυτό συμπεριλαμβάνει μόνο το θόρυβο που προκαλούν τα οχήματα με την κύλισή τους. Αν εκεί προσθέσουμε και παράπλευρους ήχους, όπως τα πάμπολλα κορναρίσματα, τα δεδομένα αλλάζουν προς το χειρότερο. Ένας άλλος αρνητικός περιβαλλοντικός παράγοντας είναι η έντονη μόλυνση του περιβάλλοντος, που προκαλείται από το μποτιλιάρισμα. Ως γνωστόν, τα οχήματα που κινούνται με ρυθμό "σημειωτόν" για 10 χιλιόμετρα, εκπέμπουν πολλαπλές ποσότητες επικίνδυνων ρύπων, επιβαρύνοντας όχι μόνο τις περιοχές από τις οποίες διέρχεται η λεωφόρος, αλλά την πόλη ολόκληρη.
Στο σκοτάδι
Τα στατιστικά του Κέντρου Διαχείρισης Κυκλοφορίας και η απλή καθημερινότητα είναι αδιάψευστος μάρτυρας ενός προβλήματος, που γιγαντώνεται ώρα με την ώρα. Άνθρωποι με τεχνογνωσία στη χώρα υπάρχουν, αλλά η έλλειψη έρευνας και σχεδιασμού οδηγούν σε αδιέξοδα, όπως αυτό στη λεωφόρο Κηφισού. Τι κι αν αφαιρέθηκαν τα φανάρια που υπήρχαν κάποτε, τι κι αν η Τροχαία κάνει ό,τι μπορεί για να βοηθήσει την κατάσταση; Αυτή η πόλη σε λίγα χρόνια δε θα είναι βιώσιμη, αν δεν κάνουμε κάτι σύντομα γι αυτό.
Είναι η είσοδος της πόλης!
Είναι η είσοδος της πόλης!
Αυτό που μάλλον οι αρμόδιοι δεν έχουν συνειδητοποιήσει είναι, ότι η λεωφόρος Κηφισού είναι ένας από τους δύο οδικούς άξονες, που συνδέει την πρωτεύουσα των 5 εκατομμυρίων κατοίκων με την υπόλοιπη Ελλάδα! Πρόκειται, δηλαδή, για 30 χιλιόμετρα περίπου, που όχι απλά δε θα έπρεπε να "αφεθούν στην τύχη τους", όπως και συμβαίνει, αλλά θα έπρεπε να τυγχάνουν καθημερινής επίβλεψης, συντήρησης και μελέτης, με βραχυπρόθεσμες αλλά και μακροπρόθεσμες προβλέψεις για το μέλλον. Το θέμα είναι ότι τίποτε από αυτά δε συμβαίνει στην πραγματικότητα. Καμία σοβαρή πρωτεύουσα δε θα άφηνε στην τύχη του έναν τόσο κρίσιμο οδικό άξονα, που όχι μόνο μολύνει την πόλη, αλλά επιβαρύνει οικονομικά και όσους επαγγελματίες τον χρησιμοποιούν, με καθυστερήσεις, ανασχέσεις και μποτιλιαρίσματα. Ο χρόνος είναι χρήμα για όλους.
Παγκόσμιο φαινόμενο…
Παγκόσμιο φαινόμενο…
Μία φορά και έναν καιρό, κάποιοι "λαμπροί" τεχνοκράτες αποφάσισαν να συνδέσουν τη λεωφόρο Καβάλας με τη λεωφόρο Κηφισού. Έτσι, έβαλαν φανάρι εκεί μπροστά στη Nissan και τα αυτοκίνητα στρίβουν αριστερά προς Πειραιά. Μόνο που βγαίνουν απευθείας στην αριστερή λωρίδα αυτών που κατευθύνονται προς το Φάληρο οι οποίοι κινούμενοι αριστερά έχουν αναπτύξει μεγάλη ταχύτητα! Πρέπει να είναι μοναδική περίπτωση στον κόσμο, όπου μία κεντρική λεωφόρος, προέκταση εθνικής οδού, "πέφτει" στην αριστερή λωρίδα μίας άλλης λεωφόρου με τα ίδια χαρακτηριστικά!
Ο Πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, κ. Γιάννης Χανδάνος. Συνέντευξη - Πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων"…
Ο Πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, κ. Γιάννης Χανδάνος. Συνέντευξη - Πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων"…
Σήμερα δεν υπάρχει επίσημα κάποια μελέτη για τον Κηφισό…" τόνισε, μεταξύ άλλων, στο Auto Τρίτη o Πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, κ. Γιάννης Χανδάνος.
Α.Τ: Κύριε Χανδάνο, το κυκλοφοριακό πρόβλημα του Κηφισού γιγαντώνεται μέρα με τη μέρα. Πού εντοπίζετε τα σημαντικότερα προβλήματα και ποιοι παράγοντες τα προκαλούν;
Γ.Χ: Η μεγάλη αύξηση των κυκλοφορούντων οχημάτων τόσο στο Λεκανοπέδιο της Αττικής, όσο και ευρύτερα στη χώρα, σε συνδυασμό με την αλόγιστη χρήση του ΙΧ, καθώς και η ανομοιομορφία της διατομής του Κηφισού, σε συνδυασμό με τη μη εκτέλεση οδικών έργων που είχαν προγραμματιστεί στην περιοχή αυτή (π.χ. επέκταση Λ. Κύμης), έχει οδηγήσει στην κατάσταση που βιώνουμε σήμερα.
Α.Τ: Τι κοινωνικές και οικονομικές προεκτάσεις έχει;
Γ.Χ: Είναι προφανές, ότι οι επιπτώσεις είναι ιδιαίτερα σημαντικές. Κατ' αρχήν, δημιουργούνται καθυστερήσεις, με αποτέλεσμα να χάνεται σημαντικός αριθμός ανθρωποωρών, αλλά και να δυσχεραίνεται η μετακίνηση προσώπων και αγαθών, με αντίστοιχο σημαντικό κόστος. Επίσης, σημαντικές είναι οι επιπτώσεις και στο περιβάλλον, λόγω των αυξημένων ρύπων που εκπέμπονται, λόγω της έντονης κυκλοφοριακής συμφόρησης. Φυσικά, δεν μπορούμε να παραβλέψουμε και τις επιπτώσεις στην υγεία των οδηγών - επιβατών, αλλά και των κατοίκων των γύρω περιοχών.
Α.Τ: Τι είναι αυτό που θα μπορούσε να γίνει, ώστε να βελτιωθεί η κατάσταση; Υπάρχουν συγκεκριμένες προτάσεις - μελέτες; Και αν υπάρχουν, γιατί δεν πραγματοποιούνται;
Γ.Χ: Τα απαραίτητα μέτρα μπορούν να ενταχθούν κάτω από 2 άξονες. Κατ' αρχήν, τα μέτρα ευρύτερης πολιτικής για τον εξορθολογισμό της χρήσης του ΙΧ, που περιλαμβάνουν -εκτός από τη βελτίωση των Μ.Μ.Μ.- την τιμολόγηση της χρήσης της οδικής υποδομής έως και την απαγόρευση της χρήσης του Ι.Χ σε συγκεκριμένες περιοχές. Στο δεύτερο άξονα εντάσσονται τα μέτρα που έχουν να κάνουν με τα προβλήματα του συγκεκριμένου άξονα και σε αυτά περιλαμβάνονται μέτρα χαμηλού κόστους από τη μια, με στόχο την εξασφάλιση όσο το δυνατόν πιο ομοιόμορφης διατομής με μικρές επεμβάσεις, όσο και τα μέτρα που έχουν να κάνουν με την υλοποίηση κάποιων οδικών έργων, που θα έχουν στόχο να αποσυμφορήσουν την περιοχή. Βέβαια, δεν πρέπει να ξεχνάμε, ότι όλα τα οδικά έργα, αργά ή γρήγορα, θα φτάσουν σε κορεσμό, εφ' όσον δεν ασκείται κάποια άλλη πολιτική περιορισμού της χρήσης του ΙΧ. Πάντως, σήμερα δεν υπάρχει επίσημα κάποια πρόταση - μελέτη ή άλλος σχεδιασμός, που να είναι σε εκπόνηση.